Vil stoppe med onani – men hvordan?
Hej, jeg er en fyr på 26 år. Jeg har, siden jeg var omkring 15-16 års alderen, kæmpet med onani og lysten til at gøre det. Jeg begyndte dengang, fordi mine skolekamerater sagde, det var mega spændende at onanere og at se porno. Og det gjorde jeg så også dengang. Senere slap jeg af med pornoproblemet, men det med onani har holdt ved alle disse år.
Jeg har flere gange prøvet at stoppe, men hver gang falder jeg i det igen. Jeg klarer som oftest bare at holde mig fra det nogle få dage. Og så har jeg været tæt på flere gange at kigge porno igen, men jeg har klaret at holde mig fra det.
Jeg er en kristen person, der prøver at leve det kristne liv, men mit onaniproblem har jeg det svært med. Jeg føler mig altid så godt tilpas, når jeg onanerer, men bagefter føler jeg, som om jeg har svigtet Gud og mig selv igen og igen. Jeg føler mig som oftest mega dårlig med det bagefter :(
Så please hjælp mig med mine problemer. Hvordan kan jeg få min onani/orgasme-lyst væk. Please svar mig så godt som muligt. Tak ;)
M, 26 år

SVAR:
Kære M
Tak fordi du bruger AdamogEva.dk!
Du har sikkert allerede været rundt på siden og set, at der ligger en del svar på spørgsmål, som ligner dit. Derfor vil jeg foreslå dig at læse artiklen Er onani synd? og svaret Onani – dæmonisk eller lyst?
Det glæder mig, at du bekender dig som en kristen og ønsker at leve et liv i efterfølgelse af Kristus – og at du også ønsker, at være en discipel, når det handler om sex. Det viser en stor styrke hos dig, at du har klaret at lægge porno til side og bliver ved med at vælge ikke at bruge porno, når fristelsen kommer.
Tilbage står onanien og de følelser af skyld, som følger efter de gange, hvor du onanerer. Her er nogle overvejelser, du måske kan bruge:
1. Jeg har vist endnu aldrig mødt en mand, som ikke jævnligt har onaneret – især i den alder, som du befinder dig i. Når man går fra at være barn til at være voksen, er der en proces, hvor man bliver fortrolig med sin egen krop og dens gudsskabte evne til at fungere seksuelt, og for de fleste har onanien på godt og ondt været en del af dette. Det ligger i selve det seksuelle, at det giver nydelse, og derfor er det ikke underligt, at du føler, du har det rigtig godt, mens du onanerer. Og nydelse giver lyst til mere nydelse. Gud har lagt nydelse i det seksuelle som en gave til os. Den dag, du er i et ægteskab, vil du virkelig værdsætte det! Med det jeg vil sige: Din lyst til sex er en del af dig – og den kan og vil jeg ikke forsøge at hjælpe dig af med. I stedet går vejen gennem at finde ud af at leve med den, som en del af dit liv – også med Gud.
2. Det er interessant, at onani ikke nævnes specifikt i Bibelen som en synd. Især fordi man må gå ud fra, at det også dengang Bibelen blev skrevet, var noget almindeligt. Der er så meget andet, som nævnes som synd, så man ville forvente, at det var blevet sagt mere direkte, hvis onani var en alvorlig synd.
3. Samtidig har du en fornemmelse af, at der er noget her, som er problematisk. Som det gælder med alt andet i skaberværket, så kan Guds gode gaver misbruges. Det seksuelle er en drift, som Gud har givet os med tanken på, at søge enhed med et andet menneske og forbindes med det i forpligtethed og kærlighed. Et af problemerne med onani er, at det er en seksualitet, som er lukket omkring sig selv, og når onanien bliver tvangsmæssig og fulgt af fantasier, som må betegnes som at være syndige, så er det helt på sin plads at tage det med ind i sit liv sammen med Gud for at finde en vej igennem.
4. Når du falder og føler skyld, så tal med Gud om det. Han inviterer os til at bringe vores skyld til ham. Ikke for at skamme os ud, men for at tage byrden af skyld fra os. Og tag tilgivelsen til dig. Rejs dig og gå videre med løftet hoved.
5. Du ønsker helt at stoppe vanen. En hjælp her kunne være at finde en bedepartner eller fortrolig – være i en mikrocelle – hvor I også lover hinanden at stå til regnskab om, hvad der sker for jer på det seksuelle område. Det kan være en hjælp til at reducere mængden af gange, du falder i.
6. Husk at Jesus er din hjælper – ikke din modstander. Og at han er dig helt nær – også når du er fristet seksuelt. Læn dig op af ham. Del din fristelse, dine kampe, dine overvejelser, nydelsen og det hele med ham. Enhver sejr over noget syndigt vindes ved at læne sig op af ham, som er nær.
7. Tal med Gud stille og roligt i stedet for at love mere end du ved, du kan holde. Bed ham i stedet hjælpe dig med næste skridt. Næste gang fristelsen kommer.
Så grundlæggende vil jeg sige: Arbejd med dit forhold til Gud, og se ham som en kærlig styrke. Arbejd også med dig selv og se dette som en tid i dit liv, hvor du også forstår mere af dig selv som en kristen mand, der bærer seksuelle længsler med sig. Det er disse længsler, som en dag vil være medvirkende til, at du finder en ægtefælle. Indtil da vil der være øjeblikke med umødte behov og frustrationer, og dem er det muligt at lære at leve med.
Kh
Ole