Underlivsundersøgelse kunne ikke gennemføres - er det vigtigt?
Hej! Jeg var, for snart et år siden ved lægen, fordi jeg var indkaldt til den der 22-års-underlivsundersøgelse (eller er det 23-års...? jeg havde i hvert fald ignoreret den i et stykke tid)
Desværre kunne jeg ikke slappe af, så lægen kunne ikke komme langt nok op til at foretage undersøgelsen.
Det føltes for mig ikke som at slappe af - jeg kunne godt gøre det et lille stykke tid, men så blev jeg "nødt til" at spænde igen, og altid lige når lægen havde fået det der instrument lidt ind. Det gjorde ret ondt, derfor valgte lægen at stoppe efter 2-3 forsøg.
Jeg ved ikke hvorfor, jeg ikke kunne slappe af - Jeg er ikke blevet seksuelt misbrugt eller noget. Jeg har ikke haft sex endnu, fordi jeg ikke har haft en kæreste og fordi jeg ikke går ind for sex før ægteskabet.
Jeg er meget blufærdig og begyndte at græde under konsultationen, fordi jeg syntes, det var nedværdigende - både at ligge der og være totalt nøgen forsvarsløs og det, at hun ikke kunne foretage undersøgelsen. Jeg ved ikke, om hun fattede, at det var derfor jeg græd. Jeg tror, det var meget mere grænseoverskridende for mig, end jeg lige havde regnet med. Jeg ved ikke, om det måske også er fordi, jeg generelt ikke så godt kan lide min krop.
Jeg talte bagefter med lægen om, hvad vi så skulle gøre, og jeg sagde, at jeg ikke troede, jeg kunne slappe mere af en anden dag. Så hun gav mig nummeret til en sexolog og vi aftalte, at jeg så skulle komme igen, når jeg havde været ved sexologen - min læge mente at sexologen havde sådan nogle dimser, man kunne "proppe op", så man kunne lære at slappe af...
Det tog mig så rigtig lang tid at tage mig sammen til at kontakte sexologen. Og så har jeg heller ikke så mange penge, så jeg har faktisk ikke været af sted endnu.
Spørgsmål: hvad laver man ved en sexolog - snakker man bare, eller skal hun også undersøge ens underliv? Og er det virkelig så vigtigt at få foretaget den underlivsundersøgelse?
Jeg er også lidt bekymret for, at det, at jeg ikke kan slappe af, kan have betydning for mig og den person, som jeg skal have sex med, hvis jeg engang bliver gift.
Havde ikke regnet med at sidde med tårer i øjnene, efter at have skrevet det her. Det går ret dybt ind.
På forhånd tak.
venlige hilsner
Pige, 24 år

SVAR:
Kære Pige
Jeg er rigtig ked af at høre om dine oplevelser ved lægen; det lyder som en hård omgang, der bliver ved med at tumle rundt i dine tanker. Jeg håber, du kan bruge svaret til at få ro på dine tanker og følelser.
Celleskrab når man er jomfru?
Grunden, til at man bliver indkaldt til 23-års tjek ved lægen, er primært for at undersøge, om man har celleforandringer, der kan føre til livmoderhalskræft. Men det er sådan, at livmoderhalskræft forårsages af human papilloma virus (hpv), som overføres seksuelt (er meget udbredt – mindst 75% af alle danskere formodes at være smittet). Derfor synes jeg godt, man kunne argumentere for, at du ikke behøver at få foretaget undersøgelsen, før du er seksuelt aktiv, men derefter er det vigtigt, at man følger undersøgelserne.
Behov for sexolog
Jeg kender ikke din læges overvejelser om, hvad du skulle bruge en sexolog til. Har du fortalt din læge, at du ikke har tænkt dig at have sex, før du bliver gift? En sexolog er en slags terapeut på det seksuelle område. Han/hun vil ikke foretage nogle underlivsundersøgelser; det er kun læger, der gør det. En sexolog kan fx give gode råd, hvis man som par har problemer i sexlivet eller andre seksuelle problemer. Det kan godt være, de har nogle redskaber, man kan bruge til blive bedre til at slappe af, når man har sex, men der er for mig at se langt fra en gynækologisk undersøgelse til at have sex med den, man elsker!
Problemer når du skal have sex
Du skriver, du bekymret for, hvordan din manglende evne til at slappe af hos lægen kan påvirke din evne til samleje, når det bliver aktuelt. Jeg tænker ikke, det nødvendigvis behøver at have nogen sammenhæng. Hos lægen var du naturligvis nervøs, fordi du aldrig havde prøvet det før. Du var måske også blufærdig over at ligge på undersøgelsesbriksen; måske var redskaberne, lægen brugte, kolde og mange andre ting.
Når du engang skal have sex, bliver det forhåbentlig i trygge omgivelser med en, du kender rigtig godt; en som du kan fortælle om dine bekymringer, og som vil gøre alt, for at det skal blive godt for dig.
Håber, du får ro på dine bekymringer
Kærlig hilsen
Mette