Hvordan bliver sex godt igen efter at have født børn?
Hej. Jeg er en ung kvinde på 25 år, som synes, at sex ikke er rart, efter jeg har født 2 børn. Sex skal bare overstås og jeg synes, at det gør rigtig ondt.
Hvad kan jeg gøre for at sex bliver godt igen.
Ung mor, 25 år

SVAR:
Kære unge mor.
Tak for dit spørgsmål, det vil jeg gerne give dig nogle råd til.
Du skriver ikke noget om, om du havde det godt med at have sex, før du fik børn, men jeg fornemmer af dit spørgsmål, at det er blevet et stort problem, efter at du har fået dine børn.
Der kan være en fysisk årsag til det gør ondt
Der sker ofte det, at når man gennemgår den fysiske forvandling en graviditet og fødsel er, så fungerer vores krop ikke, som det gjorde før, det kan både være fysisk og mentalt. Du skriver, at du har ondt ved samleje, og hvis du ikke har fået det undersøgt, synes jeg, du skal gå til læge og få kigget på det, der kan jo være en fysisk grund, til at det gør ondt. Det kan også være, at du ovenpå graviditet og fødsel er blevet mere sårbar, på den måde at der er så meget andet, der fylder i dine tanker, så det er svært for dig at få plads til at finde lysten og overskuddet frem, så kommer man ofte til at spænde meget mere i kroppen, og dermed også i underlivet, så det gør fysisk ondt, selv om der ikke er noget fysisk galt med dig.
Overskuddet skal være der
Det er meget naturligt, hvis du har svært ved at finde overskud til at have sex. Der er sket meget i jeres liv, og det fylder virkeligt meget at have fået to små børn, som ofte kræver dig/jer mange timer i døgnet, så det med at mærke efter, hvad du gerne selv vil, og gøre ting som skal give overskud er svært at finde tid og ro til, men det er vigtigt, for at få sexlivet til at fungere igen.
Tal om hvordan I finder tid til jer selv og hinanden
Når man har små børn er det svært at vende blikket væk fra børnene og mod sig selv og hinanden, men det vil jeg gerne opfordre dig og din mand til at gøre. Når det drejer sig om sex, er vi kvinder meget forskellige fra mænd, mænd kan bedre lukke af og bare nyde at have sex, mens kvinder for det meste har tusinde tanker i hovedet, og skal have styr på mange ting, før de kan slappe af, og det er meget svært med små børn og hvad der ellers følger med et familieliv. Derfor vil jeg opfordre dig og din mand til at få snakket om, hvordan i kan få tid til hinanden, for at genopdyrke forelskelsen og de gode følelser for hinanden, for det er deraf lysten til sex skal komme, og kroppen bliver klar til at have sex.
• Hvad gjorde i sammen, før I fik børn?
• Hvad var det, du blev forelsket i fra starten, kan det findes frem igen?
• Hvilke muligheder har I for at få barnepige?
• Hvordan kan din mand hjælpe dig med at få tid og overskud til dig selv? O.s.v.
I skal have brudt den onde cirkel
Du beskriver sex som noget, der bare skal overstås, og når du har det sådan, er det kun nederlag og ubehag. Jo mere det er sådan, jo mere kommer du til at spænde i kroppen, og kroppen er slet ikke klar til at have samleje, så gør det mere ondt, og det er en dårlig cirkel, du skal have brudt.
Ret focus et andet sted
Det er vigtigt, at du får flyttet focus fra sex, til at finde forelskelsen og de gode følelser frem igen, og derfor er det vigtigt, at du får tid og ro til det uden at skulle have sex, selvom din mand sikkert gerne vil.
Jeg tror ,det først og fremmest er nødvendigt, at I aftaler, at I ikke må have samleje i f.eks. 2 – 4 uger, i den tid må I gerne røre ved hinanden og kysse, men du skal være fredet for at have samleje, så du ikke føler, du skal, og samtidig kan give dig selv lov til at nyde de andre ting, uden at være bange for at du skal igennem et samleje til sidst. Det gør forhåbentlig, at du kan slappe bedre af i kroppen, og finde lysten til din mand frem igen. Det er vigtigt, at du respekterer dig selv og din sexualitet, og venter på at lysten kommer tilbage, så det efterhånden forhåbentlig bliver en god oplevelse at have sex igen.
Jeg har indsat nogle links, som forhåbentlig også kan hjælpe dig godt på vej.
Vejen til god sex
Sex-livet under graviditeten og efter fødslen
Held og lykke med det
m.v.h. Kirsten Kirk Christensen