Skal jeg fortælle min lærer, at jeg er forelsket i hende?
Hej Adam og Eva
Jeg går i 3.g og har på det seneste fået en del følelser for min lærerinde.
Normalt kan jeg godt synes, at en pige er sød, men det tager noget tid for mig at blive rigtigt forelsket. Min lærerinde har på en måde ramt plet i mit hjerte. Vi snakker rigtig godt sammen og er enige i en del ting. Jeg ville aldrig udnytte hende for karaktererne, da karakterer for mig er en ligegyldig ting. Hun er 7-8 år ældre end mig selv. Det er ikke sådan rigtigt hendes udseende jeg er faldet for men hendes personlighed.
Mit spørgsmål er så, om jeg skal erklære min kærlighed overfor hende efter gymnasiet, eller kan jeg erklære det til hende i gymnasietiden? Skulle jeg måske holde det for mig selv? I følge straffeloven paragraf 223 er det ikke ulovligt for en lærer at have et forhold med en elev, så længe de er over 18 år.
Hilsen den forelskede dreng

SVAR:
Kære forelskede dreng
Tak for dit brev! Allerførst vil jeg sige, at det kræver mod at erkende din forelskelse. Ikke mindst når det er din lærer, du har følelser for. Jeg tænker også, det kan være svært for dig at dele dine tanker og følelser med en jævnaldrende ven.
Almindeligt at blive forelsket i lærer
Samtidig skal du vide, det ikke er unormalt, at en elev kan få følelser for en lærer. Se fx de her spørgsmål og svar til et par andre:
18 år og forelsket i lærer på 30 – hvad gør jeg?
Forelsket i lærer – kan han lide mig?
Jeg vil prøve at gøre mit svar så enkelt som muligt. Alligevel ved jeg, at det ikke er let for dig at træffe det rette valg i den situation, du står i.
Se tiden an
Du føler, at forelskelsen i din lærer er anderledes og stærkere, end du tidligere har oplevet. Dog vil jeg råde dig til at slå koldt vand i blodet og se tiden an. Du har knap tre måneder tilbage, inden du får læseferie. Måske du vil opleve, at det bliver nemmere for dig, og at følelsen af forelskelse bliver mindre, når undervisningen med din lærer er afsluttet.
Læs mere om forelskelse i vores artikler:
Slå koldt vand i blodet
Kærlighed og forelskelse
Skolens regler
Selvom et forhold mellem en dreng på 18 år og en kvinde på 25-26 år er juridisk lovligt, så har gymnasiet højst sandsynligt et reglement, som forbyder et forhold mellem lærer og elev. Hvis din skole har et sådant forbud, vil det være begrundet i det ulige forhold mellem jer og lavet for at beskytte dig som elev. Sandsynligvis ville din lærer blive fyret, hvis I to blev kærester, mens du er elev på skolen.
Det bedste for jer
Du er elev, og hun er din lærer. Der er et naturligt ulige forhold mellem jer, og sådan bør det forblive, så længe hun er din lærer. Det bedste for både hende og dig vil derfor være, at du ikke fortæller om dine følelser for hende. Du kan eventuelt overveje at gøre det efter sommerferien, hvis din forelskelse ikke er gået over inden da.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at din forelskelse en dag vil blive gengældt af en fantastisk pige.
Kærlig hilsen
Mette