Sammenbragte børn - hvordan holde konfirmation, så alle er glade?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg håber, at du kan hjælpe mig, jeg har en søn og en datter og en kæreste, der har en datter. Sønnen skal konfirmeres næste år og de 2 lige gamle piger skal konfirmeres om 3 år.

Problemet er, at moderen synes, at det er uretfærdigt, at mine børn kommer til holde 2 fester og hendes kun 1 fest, da faren ikke vil se hende. Det er selvfølgelig også synd, men det kan man ikke lige lave om på og har tilbudt, at vi tager på en ferie, hvor hendes datter kan tage sin bedste veninde med på. Synes selv at det er en fantastisk ide, men kan ikke få moderen med på det og så går forholdet sandsynligvis i stykker.

Jeg kan ikke kræve, at der bliver kun holdt en konfirmation for mine børn, da de har en moder, de er ved også. Jeg har brug for nogle ideer, da jeg er ved at gå i baglås af det. Er mega glade for alle 3 børn og kæresten har den ide, at det bliver holdt hver for sig, så hører gerne på forslag.

mvh. muren

SVAR:

Hej Murer

Mange tak for din henvendelse til AdamogEva.dk.

Jeg synes, det er flot, at du vælger at tage dit problem alvorligt og prøve på at finde en løsning.

En hurtig afklaring er vigtig

Det er noget af en udfordring, I er kommet til at stå i og det vil være rigtig godt, om I kan komme til enighed i løbet af forholdsvis kort tid, så både I og børnene kan have mulighed for at glæde sig til konfirmationen i stedet for, at det er det negative, der skal fylde det kommende år - eller som jeg forstår af det, du skriver, at ovenstående kan være årsag til et brud.

Vigtigt at lytte og forstå hinanden

Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at I får lyttet til hinanden. At du får lyttet hel ind til, hvad er ligger i den uretfærdighed, hun oplever. For det første - Du giver udtryk for, at din kæreste synes, det er uretfærdig, at dine børn kommer til at holde to fester og hendes kun en fest. Er du hel klar over, på hvilken måde, hun synes, det er uretfærdig? Handler det om det økonomiske? - altså at der bliver brugt flere penge på dem end på hendes datter? Handler det om øget opmærksomhed? Umiddelbart tænker jeg, at det er et fint forslag, du er kommet med at tage på ferie med datteren og en veninde. En anden ide kunne måske være at foreslå hende, at der bliver gjort ekstra meget ud af datterens fødselsdag en af årene, så hun også på den måde får to store fester??

Hvad siger din kærestes datter til, der er forskel? Når jeg stiller dette spørgsmål, handler det om, hvorvidt det alene er moderens problem, at hun ser en forskel eller hvordan datteren ser på det...

For det andet - Har du gjort det hel klar for hende, hvad det betyder for dig at holde fest for dine børn? Det er forståeligt, at både dig og din ex begge ønsker at holde fest for jeres børn, og når situationen er sådan, at I ikke kan holde fest sammen, vil det jo blive til to konfirmationsfester.

Når din kæreste synes, det er uretfærdigt, at der holdes to fester for dine børn, hvad er hendes forslag så til at løse problemet? Hvordan ville det være omvendt, hvis det var hende, der var i din situation og ikke kunne få lov til at holde fest for sin datter, fordi du var imod to fester? Det er jo klart, at du ikke kan bestemme, hvad din ex gør - om hun holder fest eller ikke. Og meget forståeligt at du også har lyst til at holde fest for dine børn.

Kunne det måske handler om, at både dig og din ex gerne vil det godt for jeres børn, men at hun oplever, at hendes ex ikke har interesse i deres fælles barn. Jeg tænker, det er vigtigt, at I begge får sagt til hinanden, hvad der ligger til grund for de forskellige ønsker, som I har. Det er vigtigt, at I ikke går i forsvarsposition, men lytter til hinandens bevæggrunde. Her ud fra er det måske muligt at finde en løsning.

Jeg får også indtryk af, at du gerne vil hendes datter og om muligt - at være med til at udfylde det tomrum, der opstår, når din kærestes ex ikke ønsker at være en del af sin datters liv. Det er super flot og vigtig, at du får det tydelig formidlet til hende. At du virkelig ønsker at gøre det rigtig godt - både for hende og hendes datter.

Vigtigt med gensidig respekt for hinandens behov og grænser

Gennem din henvendelse får jeg indtryk af, at du kan være bange for jeres forhold - kan det holde på grund af ovenstående uoverensstemmelse? Når en problematik skal drøftes igennem, vil der altid komme det bedste resultat ud af det, hvis det sker i gensidig respekt og ved at man er åben i dialogen om ønsker, behov og drømme, men også om de ting, der smerter / gør ondt. Når man indgår i tæt relation med et andet menneske, er det næsten umuligt at undgå, at der på et eller andet tidspunkt opstår uoverensstemmelser. Og her er det kommunikation, hvor begge parter både får mulighed for at give udtryk for, hvordan den enkelte oplever situationen og samtidig oplever sig lyttet til og taget alvorlig, der er det bedste redskab for at kunne komme videre.

Måske vil hjælp udefra være en god investering

Hvis I ikke kan snakke sammen uden at ende i en konflikt omkring dette emne, kan det være en ide at finde èn, der kan hjælpe jer med samtalen - en terapeut/psykolog eller en sjælesørger.

Hvis du mener, jeres forhold kan risikere at gå i stykker på baggrund af dette, må i begge blive enige om - hvor meget vil I investere for at få det til at fungere? Hvor langt er I villig til at gå? Hvad må det koste - både i forhold til det økonomiske og i forhold til energi med henblik på samtaler?

Jeg ønsker for jer, at I finder en god løsning, som I alle kan leve med og dermed glæde jer til jeres børns konfirmationer.

Venlig hilsen Dennis