Problemer med at trække forhuden tilbage

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 16, og jeg har problemer med at trække foruden tilbage.

Jeg går på efterskole og synes, det kan være lidt svært sommetider at skulle gå i bad sammen med nogle af mine gode venner, da jeg kan se, at deres forhud godt kan trækkes tilbage. Og så når jeg tænker på, at de kan se, at jeg ikke kan trække min forhud tilbage.

Så jeg søger lidt hjælp til, hvordan jeg kan få mit problem løst. Fordi jeg finder det ret svært at sige det til mine forældre, selvom jeg godt ved, de ikke vil blive sure eller vil sige noget andet til det. De vil helt klart hjælpe mig med mit problem.

Og jeg ved ikke, hvor jeg skal gå hen, hvis jeg selv vil klare det, uden mine forældre behøver at få noget at vide. Så for at gøre det kort vil jeg vide, om jeg skal gå til mine forældre eller gå til min lokale “lægeklinik”.

Jeg håber, der er en, der gider hjælpe mig med mit problem! Tak på forhånd :)

SVAR:

Kære dig

Tak for dit spørgsmål.

Måske forhudsforsnævring

Det lyder til, at du kunne have en grad af forhudsforsnævring (phimosis). Nogle gange kan forhuden klistre til penis, uden der er tale om decideret forhudsforsnævring. Du kan prøve at gøre penis og forhuden mere glat med vand og sæbe og se, om det kan lade sig gøre at trække forhuden tilbage. Men vær forsigtig og prøv kun nogle få gange, og det må ikke være smertefuldt. For så risikerer du at lave rifter i forhuden.

Kan nemt behandles

Hvis du føler dig generet af forsnævringen, skal du drøfte det med din læge. Der er ingen grund til at være flov over det. Det er ikke en sjælden tilstand, så din læge har med stor sandsynlighed set en del tilfælde. Vi får også masser af spørgsmål omkring det her på hjemmesiden.

Behandling består enten af et behandlingsforsøg med hormoncreme i nogle uger eller henvisning til en lille operation i form af omskæring eller spaltning af forhuden. Pga. din relativt høje alder er jeg ikke sikker på, man vil forsøge med hormoncreme, men det kommer an på den konkrete vurdering hos din praktiserende læge (den læge eller det lægehus som står på dit gule sygesikringskort).

Få en tid hos din læge

Jeg kan godt forstå, du synes, det er underligt at tale med dine forældre eller din læge om det. Men det er altså ikke sjældent, og din læge vil have forståelse for dit problem. Du behøver heller ikke involvere dine forældre på nuværende tidspunkt. Du kan bare kontakte din praktiserende læge og få en tid. Men jeg vil dog anbefale at involvere dine forældre eller én af dem. I hvert fald hvis det viser sig, det bliver nødvendigt med en lille operation.

Mvh Boje