Kommer hun nogensinde tilbage til mig?

Vis spørgsmål

Min kæreste igennem sammenlagt ni år har forladt mig, efter at jeg startede på en videregående uddannelse.

Jeg var håndværker før, så studielivet og alle lektierne har været en stor omvæltning for mig. Hun har følt, at jeg har glemt hende og prioriteret mine lektier før hende. Hun føler også, at jeg ikke har kunnet tale om andet end skole.

Jeg kan kun give hende ret og har indset, at jeg har været en idiot at tilsidesætte hende og har svigtet hende. Kan hun tilgive sådan et svigt og stole på, at jeg har lært af mine fejltagelser? Så vi igen kan opbygge vores forhold. Jeg vil ikke andre end hende, hun er hele mit liv.

M, 23 år

SVAR:

Kære M

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Jeg kan ikke give dig det endelige svar på dit spørgsmål, men jeg vil komme med et par tanker, som du forhåbentlig kan bruge.

En naturlig reaktion

Et brud er aldrig nemt; slet ikke når I har været sammen så længe. Dit ønske om at lære af dine fejltagelser og håbe på tilgivelse er en god reaktion, der viser, at du tør reflektere over jeres forhold.

Man skal kunne dele alt

Du skriver, du er gået i gang med en videregående uddannelse. Det er rigtig godt, og der er bestemt ikke noget i vejen med at tage sin uddannelse seriøst, tværtimod. Du skriver ikke, hvor længe du har været i gang med din uddannelse, hvor gammel hun er, og hvor hun er i sit liv lige nu, men jeg kan regne ud, I har været sammen, siden du var 14 år. Jeg ved som sagt ikke, om hun også er under uddannelse. I så fald burde hun vide, hvad du gennemgår og vise forståelse for det.

Hvis ikke man kan dele det med sin partner, som fylder hos en, hvad er så meningen med at være sammen? I et forhold skal man kunne dele både det nemme og det svære, det glade og det triste. Alt det, der fylder hos en.

Når man bliver ældre, sker der forandringer

Der sker meget udviklingsmæssigt med både drenge og piger i teenageårene, og nogle gange ser man, at par vokser fra hinanden og vil noget forskelligt. Det er ikke sikkert, det er tilfældet her, men i og med at I har været sammen så længe og i en tidlig alder bundet jer til hinanden, kan det være, hun har brug for selv at finde ud af, hvad hun vil i livet. Giv hende tid til at savne dig. Hvis hun ikke gør det, er spørgsmålet, om du vil være sammen med en, der ikke savner dig, når I er adskilt?

Tal om jeres forhold

Min umiddelbare tanke er, at der må ligge mere bag hendes beslutning, end at du bruger for meget tid på lektier og snakker for meget om skolen. Jeg kender ikke til jeres kommunikation omkring det eller jeres kommunikation generelt, men hvis ikke I har gjort det, kunne være en ide at sætte jer ned og snakke jeres forhold igennem.

Hvis du fornemmer, at hun stadig vil dig, så spørg ind til hendes forventninger til et forhold. Fortæl hende om dine forventninger til et forhold. Hvis hun virker afvisende over for at ville have en samtale, så lad være med at presse på.

Konkret vil jeg råde dig til

  • Fortæl hende, at du ønsker at snakke med hende om jeres forhold og grunden til, at hun forlod dig.
  • Forventningsafklar jeres forhold, hvad enten det er som par eller hver for sig. Spørg hende evt. hvad der skal til, for at hun kan se jer sammen igen.
  • Hvis du fornemmer, at der stadig er en dør åben, kan du fortælle hende, du har reflekteret over det og virkelig ønsker at have plads til hende og være mere opmærksom på hende og hendes behov.
  • På AdamogEva.dk finder du flere svar til nogle i lignende situationer, fx Hun slog op efter 6 år, men ønsker stadig kontakt – hvad gør jeg?
    Vi har også et helt tema om kærestesorg, som du måske kan have gavn af at kigge nærmere på.
  • Endelig kan du – eller måske I begge sammen – læse artiklerne Konflikter i parforholdet og Kærlighed i praksis. Der kan du/I få nogle redskaber til at tage de alvorlige og nødvendige samtaler, hvis jeres forhold skal blive godt og vokse sig stærkere.

Uanset hvad det ender med så husk på, at du er en unik person. Pas på dig selv, gør noget for dig selv og giv dig selv lov til at være ked af det, men tag også ansvar for at komme videre.

At du tager din uddannelse seriøst viser, at du tager din fremtid seriøst. Hvilken heldig pige, der får dig!

Alle gode ønsker din vej
Tabita