Kan tidligere klamydiainfektion gøre, at jeg ikke bliver gravid?

Vis spørgsmål

Jeg stoppede på p-piller midt i en måned, og havde blødning umiddelbart efter stoppet. Min kæreste og jeg har haft ubeskyttet sex en del gange efter p-pille-stoppet, og i dag tog jeg en tidlig graviditetstest, som var negativ.

Jeg har haft kvalme de sidste par dage og ondt omkring æggestokkene/maven. Jeg ved godt, at min krop måske stadig er ved at finde sin hormonbalance igen, og det kan være grunden til, jeg ikke er blevet gravid. Men jeg går med en frygt for, at jeg måske slet ikke kan blive gravid.

Den frygt kommer sig af, at jeg for nogle år siden fandt ud af, at jeg havde klamydia, og at jeg havde haft det i ca. et halvt år - og jeg er så bange for, det har gjort, at jeg ikke kan blive gravid.

Mit spørgsmål er: Hvor stor sandsynlighed er der for, at jeg ikke kan blive gravid? Og hvor lang tid plejer det at tage for kroppen at finde sin normale hormonbalance og dermed komme ind i en naturlig cyklus?

N, 22 år

SVAR:

Kære N

Tak for dit spørgsmål – og tillykke med, at du er kommet til et sted i dit liv og parforhold, hvor du er klar til at blive mor! Det er en spændende tid, du er gået ind i med mange tanker, følelser og håb. Samtidig kan det også være en periode med mange spørgsmål, bekymringer og uvisheder. For på samme måde, som det er både forunderligt og fantastisk, at vi med vores kroppe kan skabe nyt liv, så er det også langt hen ad vejen en proces, som er uden for vores kontrol. At slippe kontrollen er svært for rigtig mange af os, men jeg tror, det er sundt at være tvunget til at øve os i det.

Sandsynlighed for graviditet

Du skriver i dit spørgsmål, at du for nylig er stoppet med p-piller og siden da har haft en blødning svarende til menstruation. Du og din kæreste har haft samleje mange gange siden, og nu har du oplevelsen af symptomer forenelige med graviditet, men testen viser negativ. Det har sat en række tanker og bekymringer i gang hos dig.

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at den skuffelse du sidder med nu, er helt naturlig og forståelig. Du drømmer om et barn og vil selvfølgelig helst blive gravid hurtigst muligt. Imidlertid er der rigtig mange ting, der spiller ind på chancen for at blive gravid. Det er fx ikke et spørgsmål om, hvor meget sex du og din kæreste har, men afhænger alene af, om I har været sammen på det helt rigtige tidspunkt i din cyklus. Og selv hvis I rammer din ægløsning, vil der kun være mellem 15 og 20 % sandsynlighed for, at du bliver gravid. Alene af den grund skal du indstille dig på, at det kan tage måneder, før du står med en positiv graviditetstest. Faktisk er det normalt, at det kan tage op til et år for et sundt og raskt par at blive gravid.

Mit bedste (og måske også svære) råd er derfor, at du væbner dig med tålmodighed.

P-pillestop

Du er lige stoppet med p-piller og er klar over, at det kan tage noget tid for kroppen at finde tilbage til sin naturlige cyklus. Du spørger, hvor lang tid du skal regne med. Gennemsnitligt tager det 2-4 måneder at opnå naturlig cyklus efter p-pillestop. Man anbefaler kontakt til sin læge, hvis ikke man har fået sin cyklus igen indenfor seks måneder. Jeg tænker, at de symptomer du beskriver godt kunne lyde som optræk til menstruation. Menstruationssymptomer og graviditetssymptomer kan let forveksles med hinanden – især når man ønsker graviditet.

Klamydia og graviditetschancer

Jeg er ked af at høre, du har haft klamydia. Desværre har mange unge kvinder haft det gennem længere tid uden at opdage det. Din frygt for, at det har negativ betydning for din chance for graviditet, er ikke let at tage fra dig. Men måske kan det berolige dig lidt, at sundhed.dk henviser til nyeste forskning, som viser, at færre end 5 % af kvinder, som har haft klamydia, får problemer med at blive gravide. Dvs, at der er mere end 95 % sandsynlighed for, at din klamydiainfektion intet vil betyde for din graviditetschance.

Lev livet og nyd hinanden

Uden at kende dig og din kæreste nærmere vil jeg mene, I har gode muligheder for at blive gravide. Du er ung. Kvinder på din alder er som regel meget fertile. Hvis du og din kæreste ikke ryger, ikke drikker mere alkohol end det anbefalede, og I generelt har en sund livsstil (og naturligvis dyrker sex), så er der ikke meget mere, I kan gøre for at hjælpe en graviditet på vej.

Min opfordring vil derfor først og fremmest være, at I sørger for at nyde hinanden, husker på at leve livet og fokusere på de ting, der gør jer glade ved livet og hinanden. Måske særligt hvis vejen til et barn bliver lang, er det vigtigt, at du og din kæreste har det bedst muligt sammen undervejs.

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål og ønsker jer held og lykke.

De bedste hilsner fra
Louise