Kan jeg få følelserne for mit crush til at forsvinde?
Der er sket noget meget underligt, som jeg aldrig har oplevet før. Jeg er 23, og jeg tror aldrig, jeg har haft et crush, som jeg har været så forvirret over. Vi går på samme studie, men jeg lagde først rigtigt mærke til ham, da vi snakkede lidt sammen midt om natten til en fest. Han var fuld, men jeg havde næsten ikke drukket. Der skete ikke noget, vi snakkede bare, men jeg følte en eller anden form for kemi, og jeg fandt ud af, at der er få ting, vi har tilfælles. Han var jo fuld, så måske var det ikke sådan, han havde det. Men nu er jeg helt opslugt af ham, og jeg har virkelig lyst til ham, hvilket er noget skidt, for han er bare way over min liga. Han er sporty, høj, maskulin, flot, charmerende … on it goes. Jeg er ikke særligt sporty, jeg er akavet, udseendemæssigt er jeg ikke bemærkelsesværdig, og jeg er ufatteligt dårlig til at holde samtaler igang.
Og endnu en stressfaktor: Jeg har ikke haft sex i knap to år. Jeg har før haft noget kørende i længere tid med en fyr, jeg i virkeligheden ikke brød mig om. Jeg havde ondt af ham og ville ikke såre ham. Meget egoistisk af mig. Hvad hvis ham her kunne finde på at gøre noget lignende? Have interesse i mig, fordi han har ondt af mig, når jeg er, som jeg er?
Mit spørgsmål er nok: Kan jeg få de her følelser til at forsvinde igen? Vi ser jo hinanden hver dag, og derfor tør jeg ikke tage initiativ til noget, når jeg ved, at det fremover vil blive så akavet, hvis det ikke går som planlagt. Kan jeg gøre noget for, at mine følelser for ham går væk?
Hilsen en forvirret ung dame.

SVAR:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål. Det lyder virkelig frustrerende, at du på samme tid er helt opslugt af et crush, men også helst vil prøve at glemme ham.
Se dig selv med andre briller
Jeg lægger mærke til, at du vurderer dig selv ret negativt. Hvordan kan det være, at du er nået frem til, at det er sådan, du er? Jeg tænker på, om din familie eller venner ville sige det samme, hvis jeg spurgte dem? Mit gæt er, at de sandsynligvis har mange gode ting at sige om dig. Måske er det første stop på din rejse at øve dig i at se dig selv med nogle andre briller?
Du kan måske hente inspiration i vores artikel Hvad er jeg værd?
Hvad der tiltrækker
Vi kan have alle mulige idéer om, hvad andre mennesker bliver tiltrukket af. Vi kan også tænke, at det er afgørende at have en masse til fælles. Mennesker i parforhold vil ofte fortælle, at deres partner har helt andre kvaliteter, end de oprindeligt ledte efter.
I stedet for at dømme dig selv ude på forhånd så lad det være op til dit crush, om du er noget for ham eller ej. At have haft regelmæssig sex er ikke et afgørende parameter for at blive interessant for en anden. Det vigtigste for, at I kan blive interesserede i hinanden, handler om den gode kemi, du beskriver. En af de vigtigste dele af den “kemi” handler om at snakke godt sammen, grine og føle sig tilpas i hinandens selskab. Sex skal I nok nå til – og det kan man jo altid øve sig på sammen, når man er trygge ved hinanden.
Tag en chance!
Du har tidligere gjort dig en erfaring med at have noget kørende med en, du ikke brød dig om. Jeg forstår godt, at du tænker på, om dit crush kunne gøre det samme over for dig. Hvis man skal tænke logisk, er det nok mest sandsynligt, at dit crush bare afviser dig, hvis han ikke gengælder din interesse.
Du spørger, hvordan du kan glemme dit crush. Jeg har lyst til at udfordre dig og spørge: Hvad er det værste, der kunne ske ved, at du viser initiativ over for dit crush? Du skriver, at det bliver akavet mellem jer, hvis du tager initiativ, og det ikke bliver til noget. Og ja, det er der en chance for. Akavethed er dog bare en følelse i situationen, som går væk igen.
Hvis du tager initiativ, og det ikke bliver til noget – hvad så? Så bliver det som nu, hvor I ikke har en relation. Hvad har du at tabe?
Valget er dit
Valget er naturligvis dit, og jeg forstår godt, at det er sårbart at vise initiativ. Når I ser hinanden dagligt, kommer det nok til at tage tid, hvis du gerne vil glemme dit crush. Et forslag kan være at sørge for at fylde din tid med sociale aftaler eller fritidsaktiviteter. Det kan også være en god idé ikke at følge ham på sociale medier.
Du kan hente flere input ved at surfe lidt på siden, fx det her svar til en anden: Er jeg forelsket eller bare fysisk tiltrukket af ham? og vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, du finder en afklaring.
Bedste hilsner
Charlotte