Kan I hjælpe med min social angst og bekymringer for mange ting?
Hej, jeg har den sidste måneds tid tænkt rigtig meget på, om der er noget galt med min skede. Jeg har læst en del om, at de ser forskellige ud, og det har beroliget mig lidt, men jeg tænker stadig på det hele tiden. Først og fremmest pga. den måde, jeg har onaneret på. Jeg har i måske fire år onaneret op og ned ad min sengekant, indtil jeg kunne mærke, det var behageligt. Jeg er bange for, at jeg har ødelagt noget ved den måde, jeg har onaneret på; det skal dog siges, at jeg ALTID har gjort det med tøj på.
Et andet spørgsmål er, om jeg har bakteriel vaginose eller svamp. Min skede har kløet lidt i et par uger nu og lugtet i en måneds tid. Jeg kan lugte mig selv, når jeg sidder med nogen venner og er bange for, de også kan. Jeg sagde det til min mor og smurte svampe creme på i et par dage men fik så mens og stoppede. Men jeg har ikke haft sex, så kan det godt være bakteriel vaginose? Jeg er SÅ bange for at blive undersøgt.
Jeg døjer med social angst og går derfor meget op i, at jeg er okay, og at folk kan lide mig. Jeg vil heller ikke have sex ... måske aldrig nogensinde. Jeg skal måske ikke tænke over det endnu, men jeg vil gerne have børn bare ikke sex, være gravid og føde ... Kan ikke snakke med nogen om det i virkeligheden, da jeg græder mega nemt og har det her angst – er der noget galt med mig?
Har forresten ikke fået HPV-vaccinen, for min mor vil ikke have det, men jeg bestemmer selv, når jeg er 18. Har forkølelsessår – herpes eller hvad det hedder. Så måske det er bedst? Gider bare ikke bivirkningerne og er bange for nåle.
Håber virkelig, at jeg kan få noget hjælp.
Pige på 16 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej pige på 16 år
Tak for dit brev. Jeg fornemmer, der er en del ting, som gør dig bekymret, og jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
Skeden er ikke ødelagt
Til dit første spørgsmål vil jeg sige kort: Nej, jeg kan ikke forestille mig, at du har ødelagt din skede ved at onanere op ad sengekanten. Den måde, du beskriver det på, lyder ganske harmløs og ikke smertefuld.
Hvis du havde gjort skade på dig selv, ville det have gjort ondt eller blødt. Du har altså ikke ændret på den måde, din skede eller kønslæber ser ud eller fungerer ved at onanere på den måde.
Bakteriel vaginose eller svamp
Du beskriver, at din skede klør lidt, og at det lugter og har gjort det i en måneds tid. Jeg kan ikke 100% sikkert fortælle dig, om der er tale om bakteriel vaginose eller svamp, men jeg kan fortælle dig lidt om diagnoserne og mit bud på, om du har det.
Bakteriel vaginose er en ubalance i bakteriemiljøet i skeden. Det er ikke en seksuelt overført sygdom men ses oftest hos kvinder, som er seksuelt aktive. Symptomerne er øget mængde udflåd, som ofte er gråligt, vandigt og skummende, og som lugter. Der er ikke kløe eller ømhed omkring skeden.
Svamp i skeden kan opstå, når der er gode forhold for svampen at vokse i, dvs. når der er varmt og fugtigt. Det sker fx ved tætsiddende undertøj eller brug af trusseindlæg. Symptomerne er kløe og svie, og kønslæberne kan blive røde og ømme, og udflåddet kan blive hvidt og ligne hytteost.
Ud fra din beskrivelse lyder det ikke, som om det hverken er vaginose eller svamp, da du ikke nævner ændringer i udflåddet. Kvinder oplever helt normalt ændringer i vores menstruationscyklus, og nogle gange kan det også betyde ændret lugt af udflåd, uden der nødvendigvis er noget galt.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Svamp og Udflåd.
Jeg bliver dog nødt til at råde dig til at gå til lægen, hvis du synes, det bliver ved med at lugte og klø. Selvom det er grænseoverskridende for dig at tale med en læge om det og blive undersøgt, så kan det være det bedste for dig at få klar besked, så du ikke skal gå og spekulere på det.
Normal skede
Det lyder, som om du er usikker på, om du ser normal ud, og om der skulle være noget galt med din skede sådan helt generelt. Umiddelbart vil jeg tro, du har en helt gennemsnitlig og naturlig skede. Du har helt ret i, at alle skeder ser forskellige ud. Lige som alle mennesker har forskellige fingeraftryk, sådan er det også med resten af kroppen. Vi ligner hinanden lidt, men vi er ikke ens.
Måske kan det berolige dig at få lidt mere viden om skeden og underlivet. Jeg vil foreslå dig at læse fx den her artikel: Værd at vide om skeden.
HPV-vaccinen
Du er i tvivl, om du skal tage imod HPV-vaccinen, når du bliver 18 år. Det er 100% dig, der bestemmer, om du vil have vaccinen eller ej. Den beskytter mod nogle typer af HPV, som vi ved er kræftfremkaldende i livmoderhalsen. Der har været meget i medierne om svære bivirkninger til vaccinen, men det er nu grundigt undersøgt og afkræftet, at vaccinen skulle give alvorlige bivirkninger. Derfor kan man trygt tage imod den, hvis man ønsker det.
Forkølelsessår kommer på grund af et andet virus, Herpes Simplex, og det har ingen sammenhæng med HPV eller risiko for livmoderhalskræft.
Du kan evt. læse mere om vaccinen i vores artikel HPV og vaccinen og på sundhed.dk.
Normalt ikke at ønske sex som 16-årig
Jeg ved ikke, hvorfor du tænker, at du ikke vil have sex, være gravid eller føde. Lige nu er du 16 år, og der sker meget i dit liv og med din krop. Jeg tænker bestemt ikke, der er noget galt med dig, fordi du ikke har lyst til at opleve de ting lige nu. Det er 100% okay. En dag, når du er ældre og måske finder en kæreste, som du er helt tryg ved, kan det være, at du får lyst. Indtil videre skal du bare være lige der, hvor du er.
Find en at snakke med
Men måske hænger frygten for undersøgelse af skeden og sex også sammen med din sociale angst? Det giver god mening, at det er grænseoverskridende at tænke på at være så intim med en anden, når det kan være svært at være sammen med andre mennesker generelt. Så jeg vil anbefale dig at tage fat der i stedet: Arbejd med din sociale angst.
Mit indtryk af dit brev er, at mange ting bekymrer dig. Jeg tror, det vil hjælpe dig at snakke med en voksen, du har tillid til eller en professionel psykolog om dine tanker og din angst og på den måde finde lidt ro. Du skriver, at du ikke kan snakke med nogen om alle dine tanker. Men jeg tror, det er lige præcis dét, du har brug for. Så jeg vil gerne opmuntre dig til at tage dig selv alvorligt og snakke med en, du stoler på om at hjælpe dig videre. Dine forældre kunne være et godt bud. Din læge kan også give dig en henvisning til en psykolog.
Jeg er helt klar over, det er en stor udfordring, jeg giver dig. Det er ikke let. Men jeg håber, du finder en vej, så bekymringerne og angsten ikke skal styre dit liv.
Jeg ønsker dig al held og lykke med at arbejde på livet og være den skønne, unge kvinde, du er.
Du er altid velkommen til at skrive til os en anden gang.
De bedste hilsner
Amalie