Hvorfor kan jeg ikke slippe tankerne om min ekskæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

For et års tid siden gik min daværende kæreste fra mig. Hun havde været mig utro med en anden og syntes derfor ikke, at vi kunne være sammen længere. Det knuste mig fuldstændig og gør det stadig.

Jeg spurgte om, hvorfor hun kunne gøre det, hvad der var galt med mig, havde hun fundet en anden osv. Alle de svar hun gav mig, har efterfølgende virket som komplette løgne. Hun svarede nej til at have fundet en anden, men blot to måneder efter, havde hun fundet sammen med ham fyren, som hun var mig utro med. Jeg var fuldstændig ødelagt. Jeg tænkte i lang tid på hende hver dag. Min appetit var meget mindre, jeg kunne ikke sove eller arbejde.

Det gik på et tidspunkt bedre, og jeg følte, at jeg var kommet videre og tænkte ikke på hende i samme omfang. Jeg begyndte endda at blive vild med en anden pige kort tid inden, jeg skulle ud og rejse, og vi vil nu ikke se hinanden i mange måneder.

Men nu begynder jeg at tænke på min ekskæreste igen – utrolig meget. Jeg føler ikke, jeg har lyst til noget. Jeg er træt og føler mig tung i kroppen. Selv om jeg er rigtig glad for den her nye pige, tænker jeg stadig på min eks, og det giver mig dårlig samvittighed. Jeg føler, at jeg går i ring i samme spor og sidder fast.

Nu sidder jeg på den anden side af jorden og er på mit livs rejse, og det eneste jeg kan tænkte på er, at jeg er ked af det og tænker på min eks. Står i det typiske problem, at jeg heller ikke føler, jeg kan snakke med nogen om det. Derfor skriver jeg her.

Mand, 21 år

SVAR:

Hej mand på 21

Hvor er det godt, du skriver. Når livet gør ondt har vi brug for at vende det med nogen.

Jeg kan sagtens forstå, det er hårdt at have været igennem både utroskab, brud, at hun finder en ny, mistanke om løgne og nu, at dit livs rejse skal præges af de ting, der er sket.

Svigt gør ondt

Det gør ondt i det allerinderste, når den vi elsker svigter os. Vi kan miste troen på os selv og verden omkring for en tid. Det virker, som om du også har oplevet det.

Når et menneske, vi elsker, bryder forholdet til os, kan det være nærliggende at spørge: “Hvad er der galt med mig?” Men at elske eller ikke elske en anden er ikke en dom over vedkommende. Vi kan alle have fejl, men der er ikke nødvendigvis noget i vejen med dig, fordi hun ikke elsker dig længere. Det er nogle gange vores smertefulde vej i livet, men ikke tegn på, at du er forkert.

I kampens hede ser vi mest eller kun de gode sider af vores elskede. Det er helt naturligt. Ikke altid men nogle gange får vi, som årene går, øjnene op for sider hos den elskede, vi kan være lettede over ikke skulle leve sammen med. Måske.

Løgn eller sandhed

Du fortæller, at du tror hun har løjet over for dig, fordi hun to måneder efter jeres brud fandt sammen med den fyr, hun havde været utro med.

Dine tanker er helt naturlige. Men kunne man se det på en anden måde? Kunne det, at der går hele to måneder være et tegn på, at hun netop havde talt sandt? Måske havde de fundet sammen langt hurtigere, hvis det var aftalt forinden? Jeg gætter, men ved det ikke.

Glæde og sorg samtidig

Du fortæller, du er træt af, at dit livs rejse også skal præges af sorgen og længslen. Det er forståeligt. Vi kan længes væk til nye horisonter, spændende oplevelser og store glæder. Midt i det kan vi opleve, at “nissen flytter med”. Det bøvl og den smerte, man ønskede at forlade, vil ikke forlade én. Det er du langt fra den eneste, der har prøvet.

Jeg tænker på, at glæden over det, der er nu, ikke behøver være det modsatte af også at mærke smerten. Måske kan der være plads til begge dele? Der kan ligge glæde gemt i at justere sine forventninger efter de faktiske forhold. Og dine faktiske forhold er lige nu, at du stadig er mærket af forholdet til din eks.

Måske kan du give smerten og din eks én time hver dag, og så prøve resten af tiden at tage alle de glæder ind, der er på rejsen? Du ved det bedst selv.

Læs evt. det her svar til en anden: Hvordan kommer jeg over, at min kæreste slog op?

En vej frem

Jeg er så glad for at høre, at der er en anden pige, du sætter pris på. Det er tegn på, at der er en vej frem. Kunne du måske skrive til hende eller på anden måde opdyrke det forhold, hvis du har lyst?

Du fortæller, at du har dårlig samvittighed over, at du stadig tænker på din gamle kæreste. Et seriøst forhold (og det lyder, som om det var det for dig) vil kræve tid at komme ud af følelsesmæssigt. Der er ofte ikke bratte overgange. Ligesom morgenen (i det mindste på vores breddegrader) er en gradvis overgang fra nat til dag, kan følelser for andre også have gradvise overgange.

At de krydser hinanden er ikke forkert. Blot du ikke foregiver følelser, du ikke har, synes jeg godt du godt stille og roligt kan opdyrke andre relationer. Se tiden og se, hvad der sker. De fleste oplever, at efterhånden som tiden går, fortaber tankerne om den tabte kærlighed sig.

Tager tid at hele

Du skriver, du føler du går i ring og ikke kommer nogen vegne. Smerte tager tid at hele og oftere længere tid, end vi har lyst til at indrømme. Det gør så ondt, og vi ønsker bare, at det går over.

Giv dig selv tid til at komme videre, acceptér at det tager tid. Helingen af et hjerte sker i bølger: I perioder kan smerten fortage sig, og pludselig kan et minde eller en sang bringe det hele tilbage, så man tænker: “Jeg kommer aldrig videre …”

Ud fra dit brev hører jeg ikke, at du går i ring. Smerten fortog sig. Du begyndte at bemærke en anden. At den for en tid vender tilbage er helt naturligt. Husk på at svingningens lov også gælder sorg: Forvent ikke, at perioderne med mindre smerte varer ved, men frygt heller ikke, at perioderne med stor smerte aldrig vil holde op. Og sorg er en del af dit liv lige nu.

Arbejd for glæden

Til sidst vil jeg opmuntre dig til at være nysgerrig, modig og kreativ i dit arbejde for glæden. Hvad gør dig glad? Kan du få mere af det i dit liv? Er der oplevelser, store som små, der kan få tankerne til at gå i nye baner for en tid? Hvad har du gjort dig af erfaringer, du kan bruge? Gerne erfaringer, der bringer dig et sted hen, du gerne vil være!

Hvilke gode ting og spændende mennesker er der, hvor du er nu? Er det en mulighed for dig at skrive en glædes-dagbog for at fokusere på og huske det glædelige? Eller at sms’e til ven om tre gode ting hver dag? Du ved det bedst selv.

Måske kan du finde flere brugbare input i vores tema om kærestesorg.

Jeg vil slutte med at ønske dig god vind i arbejdet for at genfinde glæden og en dejlig rejse med masser af glade oplevelser.

Kærlig hilsen
Anne Kathrine