Hun kan ikke sige, hun elsker mig – bør jeg slå op?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse.

Jeg er i et nyt forhold med en pige, og det går egentlig rigtig godt. Vi har nu været officielt sammen i tre måneder. Efter to måneder sagde jeg til hende, at jeg elskede hende, men efter lidt stilhed sagde hun, at hun ikke kunne sige det tilbage, for hun elskede mig ikke endnu. Hun har dog mega stærke følelser for mig som kæreste, og hun siger, at hun føler, hun er ved stadiet før, at hun elsker mig.

Jeg er i tvivl, om jeg skal blive med hende. Hvis hun ikke elsker mig, så ender det vel bare med, at jeg elsker hende mere og mere, og jeg til sidst bliver utroligt såret. Eller er det måske bare mig, som elskede hende hurtigere, og hun nok skal nå dertil?

Alle tegn på, at hun elsker mig, er der: Skriver til mig ofte, holder min hånd, kysser mig, vil have sex med mig, er ked af det når jeg siger farvel til hende osv. Det skal også siges, at hun har angst. Så hun siger, at hun sommetider har svært ved at få adgang til alle sine følelser og finde rundt i dem. Det er nu en måned siden, jeg sagde til hende, at jeg elskede hende, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af, om jeg skal slå op, mens legen er god, eller blive med hende og håbe, det forandrer sig?

Mand, 23 år

SVAR:

Kære A

Du skriver, at du elsker din nye kæreste. Hun har fortalt, at hun har stærke følelser for dig, men hun endnu ikke kan sige, at hun elsker dig. Det gør dig i tvivl med hensyn til fremtiden.

Jeg kan ikke svare på, hvordan hendes følelser for dig vil udvikle sig, men jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du ikke presser på for at få hende til at føle det samme som dig.

Følelser er flygtige

Vi kan ikke selv kontrollere vores følelser, og de skifter og svinger ofte mange gange i løbet af dagen, endda somme tider fra den ene time eller det ene minut til det næste. Under de skiftende følelser kan en kærlighed vokse frem gennem tillid, tryghed og en oplevelse af samhørighed og et ønske om at dele livet med en anden.

Som mennesker er vi meget forskellige i forhold til følelser og hastighed og evne til at elske. Og hvis et menneske er blevet skuffet og såret i tidligere relationer, fx i forhold til familie og tidligere kæreste(r), vil det både påvirke følelser og gøre, at man har sværere ved at knytte sig til et andet menneske. Her er der brug for tid og tålmodighed – uden krav eller store forventninger – fra den anden.

Kærlighed indebærer en risiko

Du overvejer, om du skal blive sammen med din kæreste, fordi du er bange for at blive såret, hvis du elsker hende mere og mere, mens hendes følelser måske ikke når samme højder. Hertil vil jeg svare, at kærlighed altid indebærer en risiko, men det er en risiko, man må være villig til at leve med. For hvis man virkelig elsker, kan man ikke forestille sig et liv uden den elskede, og selvom man indimellem kan blive såret, er det et livsvilkår, som man accepterer, fordi alternativet er værre.

Kærlighed er en beslutning, som man må træffe hver dag. Både i forhold til at give og modtage. Det gælder i ægteskabet, hvor man har lovet at elske, og hvor det er vigtigt at fastholde, at det ikke er de svingende følelser, men viljen, som er afgørende. I et forholdsvis nyt forhold som jeres, hvor I ikke har lovet at blive sammen, er det anderledes, men det er alligevel sådan, at hvis forelskelse skal kunne udvikle sig til kærlighed, er der brug for at vide, at her og nu er det vores fælles ønske at blive sammen.

Giv tid og sæt ikke kærligheden på prøve

Hvis din kæreste oplever, at du sætter spørgsmålstegn ved og vurderer hendes følelser og kærlighedstegn, vil du gøre hende usikker; både i situationen og i forhold til en eventuel fremtid sammen med dig. Hvis du virkelig elsker hende og ønsker en fremtid sammen med hende, så må du bruge din kærlighed til at give hende tid og tryghed og overbevise hende om, at din kærlighed ikke er afhængig af, at hun kan udtrykke sine følelser på samme måde som dig. Faktisk mener jeg, du skal værdsætte, hun er så ærlig over for dig, at hun tør dele sine usikre følelser med dig i stedet for at forgive noget, hun ikke kan stå inde for lige nu.

Lær hinanden bedre at kende

Brug tid på at lære hinanden dybere at kende, tal sammen om jeres værdier og fremtidsdrømme. Det vil helt sikkert udvikle jeres forhold og vise jer, om I har noget at bygge en fremtid på – udover kys, kærtegn og sex. Jeg ønsker dig og din kæreste alt godt.

Du kan måske få noget ud af at læse vores artikel Kærlighed i praksis og et par svar til andre:
Skal jeg bare vente på, hun bliver klar til at være kærester?
Hvad vil det sige at elske?

Mange hilsner
Inge