Har onani skadet min penis?
Hej Adam og Eva
Jeg skriver, da jeg faktisk ikke kan se en udvej ud af det her. Det påvirker min hverdag helt vildt meget.
Da jeg var 14 år gammel og ved at ramme puberteten, begyndte mine venner at snakke om det at onanere, men jeg kunne ikke få udløsning, men kun orgasmen. En dag hvor jeg onanerede (uden udløsning) fik jeg senere på dagen en følelse af, at jeg skulle tisse helt vildt meget. Den følelse forsvandt ikke, selvom jeg lige havde tisset og tømt min blære (har senere fået tjekket, at jeg tømmer min blære helt). Det gjorde, at jeg ikke sov om natten de første nætter. Jeg kontaktede lægen, og alt så fint ud. Efter et par uger faldt det ned på et niveau, hvor jeg kunne være i det og trives. Men hvis jeg onanerede, startede det forfra.
Jeg har haft meget natlig sædafgang, men tissetrangen er ikke så intens som ved onani. Nogle perioder er bedre end andre. Nogle uger tænker jeg ikke rigtigt over det, og nogle dage/nætter tænker jeg ikke på andet. Det har været pinligt at snakke om, og derfor har jeg bare ladet det fortsætte i håb om, at det ville gå i sig selv på et tidspunkt.
Nu vil jeg gøre noget ved det, for ærligt talt er min livskvalitet helt i bund pga. det. Jeg opsøger læge, som sender mig videre til urolog. Han siger, det kan have noget med min bækkenbund at gøre, så jeg begynder på nogle bækkenbundsøvelser, men synes faktisk bare, at det gør det værre.
Opsøgte også en GynObs fysioterapeut. Hun sender mig til klinik for bækkenbundslidelser, men det tager flere måneder at komme igennem. Så jeg vil bare høre, om der var en læge her på Adam og Eva, der kunne give et bud på, hvad jeg kunne gøre. Har læst meget på nettet men kan ikke finde noget om samme symptomer som mine.
Kan der være noget galt med sædlederen? Kan jeg have ødelagt noget, da jeg onanerede som lille, eller hvad kan det være? Jeg er ikke bange for, at det er noget alvorligt, for ærligt talt er jeg ligeglad med, hvad det er, bare jeg kan finde noget, der kan få det væk.
Hilsen en meget trist mand, 23 år

SVAR:
Kære triste mand
Jeg kan forstå, at du gennem snart 10 år (!) har døjet med en falsk følelse af tissetrang. Denne følelse har i perioder påvirket dig både nat og dag, og den påvirker fortsat din livskvalitet i ret betydelig grad. Til tider forværres fornemmelsen, når du har onaneret, og du mistænker, at det kan være årsagen, da symptomerne også første gang opstod i forbindelse med onani. Du er blevet undersøgt af din egen læge uden fund af årsag og er henvist til forskellige specialister, uden de har kunnet løse dit problem. Du har også selv ledt efter en løsning på nettet uden resultat.
Du skriver nu til os med ovenstående frustration og en forhåbning om, at vi kan give dig nogle svar i den månedlange ventetid, der er på at se endnu en specialist.
Mulige forklaringer
Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål og bekymringer:
For det første lyder det rigtig træls! Det må have været rigtig hårdt at udholde din problematik i snart 10 år, og jeg både undres og fascineres over, hvordan du mon har holdt det ud?! Jeg synes, det er godt, du har søgt hjælp.
For det andet er jeg overbevist om, at der findes en specialist, som kan komme problematikken nærmere. Personligt og fagligt har jeg ikke hørt om en problematik præcis som din, men jeg er overbevist om, at en specialist har.
For det tredje er jeg ret overbevist om, at du ikke selv er direkte skyld i din problemstilling. Jeg har aldrig hørt om, at onani skulle kunne ødelægge noget fysisk i en mands penis på en måde, som du beskriver.
Mit bedste bud
Mit bedste bud på, hvad årsagen er, er noget i dig, der er anatomisk anderledes end hos andre. Det kunne være sædlederen, som du selv er inde på – men det er rent gætværk.
Jeg er sikker på, at en urologisk specialist på baggrund af den gene, du oplever, har lyst til at undersøge dig nærmere, når nu de indledende behandlingsforsøg ikke har hjulpet.
Du kan gøre noget
Indtil du skal undersøges igen, synes jeg, du skal gøre følgende:
1. Lav en dagbog, hvor du beskriver dine daglige gener, og hvad der påvirker dem (både hvad der forværrer og lindrer).
Vær omhyggelig med at beskrive symptomernes forløb (hvornår starter de, hvor længe varer de, hvornår aftager de), og hvor meget de generer dig (fx: tager du piller, aflyser du aftaler, påvirker det dit humør – brug måske også en skala til beskrivelsen).
Skriv også hvor ofte du tisser.
Medtag denne dagbog til din næste tid hos specialisten.
2. Fortsæt endelig med bækkenbundsøvelserne. Lad være med at overgøre det, men lav nogle sæt hver eller hver anden dag.
Sørg for også at notere dette i dagbogen.
Konklusion
Jeg kender desværre ikke noget til problematikken, men jeg synes, det er sejt, at du nu er kommet på rette kurs. Du har holdt ud i 10 år, og om få uger eller måneder er du forhåbentlig blevet klogere på, hvad der er galt. Jeg tænker ikke, du selv er skyld i den gene, du har.
Jeg håber, at ovenstående er tilstrækkeligt svar på dit problem. Jeg har ikke større faglig indsigt i spørgsmålet, end jeg har skrevet her, men du er velkommen til at skrive igen, hvis du har yderligere spørgsmål.
Mvh Jonas