15 år: Hvornår går min stemme i overgang?
Jeg er 15 år og har fået hår dernede men ikke så meget under armene. Jeg er lav, men er vokset relativt meget de seneste måneder – ca 2-3 cm.
Jeg undrer mig bare over, hvornår min stemme går i overgang?

SVAR:
Hej 15-årige dreng
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan høre, du er nysgerrig på din krops udvikling i puberteten, og det er super godt!
En spændende tid
Puberteten er en spændende tid. Kroppen forandrer sig på mange måder, og man skal gå fra at have en mere spinkel drengekrop til en større og mere muskuløs mandekrop. Puberteten starter for de fleste drenges vedkommende i 9-14 års alderen.
De første tegn på puberteten er, at testiklerne begynder at vokse. Der begynder så småt at komme hårvækst i skridtet og under armene. Ens sved begynder også at lugte mere. Cirka midt i puberteten begynder man at vokse meget hurtigt. Det kalder man for “vækstspurten”. Man vokser ikke kun i højden, men næsten alle dele af kroppen vokser. Når struben og stemmelæberne vokser, ændrer stemmen sig og bliver mere dyb – den går i overgang. Det er lidt ligesom en kontrabas, der er mere dyb end en violin, fordi den er større. De første tegn på det er ofte, at man kan opleve, stemmen ufrivilligt “knækker over” – især når man råber eller hæver stemmen. Gennemsnitsalderen for vækstspurten og hvornår stemmen går i overgang er ca. 14 år.
... og en usikker tid
Når man er midt i puberteten i din alder, er det meget almindeligt at være usikker på sig selv og sin krop. Der sker så mange processer og forandringer i kroppen og hjernen, at det kan være svært at følge med. Man spejler sig også i sine venner. Jeg tænker, at flere af dine kammeraters stemme allerede er gået i overgang, og du glæder dig til, at din stemme går i overgang. Det er ofte svært at være den første eller sidste blandt vennerne til at gennemgå en forandring.
Du er godt i gang
Du skriver ikke så meget om dig selv. Jeg kan læse, du allerede har flere tegn på, at du er godt igang med puberteten. Hårvækst og hurtig vækst i højden er gode tegn på puberteten. Som nævnt går stemmen i overgang gennemsnitligt i 14-års alderen, men det er kun et gennemsnit. Nogle vil opleve det tidligere og andre senere. De fleste vil dog opleve det senest i 16-års alderen.
Du skriver, du er lav, hvilket nok skyldes, at din pubertet er kommet lidt senere igang end hos flere af dine kammerater. Når din krop bliver større (som den allerede er i fuld gang med), kommer stemmeforandringerne også. Din stemme skal nok før eller siden gå i overgang.
Din udvikling er delvis arvelig. Du kan evt. spørge din far, hvordan hans udvikling var. Det kan måske give dig et hint om din egen.
Nysgerrighed er godt!
Bliv endelig ved med at være nysgerrig på din krop. Du kan evt. snakke med eller spørge dine kammerater, en lærer, dine forældre eller andre, du har tillid til. Du er også velkommen til at skrive til os igen.
Du kan læse mere om puberteten de her to steder:
Sundhed.dk
Vores tema Pubertet – mest for drenge, fx artiklen Fra dreng til mand.
Mvh Morten