14 år og afhængig af at se romantiske tv-serier – kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har virkelig brug for noget hjælp! Jeg tror, jeg er afhængig af tv-serier, og det er ikke særlig godt. Det startede længere tid tilbage, så du får lige hele historien ...

Det hele startede, da jeg så den serie, der hed “Awkward” fra MTV, og da jeg startede med at se den, kunne jeg ikke lade være. Den var på Netflix, men den blev lige pludselig fjernet. Efter det begyndte jeg så at se “How I Met Your Mother”, som jeg tænkte alt for meget over. Jeg elskede at se, når nogle var meget forelskede, og det var næsten det eneste, jeg tænkte på.

Efter en lang pause startede jeg på at se “Gossip Girl”, hvilket var den største fejl, jeg længe har gjort. Jeg elskede at se det; jeg lå en gang oppe en hel nat og så det. Og jeg mener en hel nat! Jeg kunne ikke lade være, fordi nu var nogle igen forelsket, hvilket bare er så sødt. Da jeg stoppede med det, så jeg mere “Awkward”, for nu var der kommet en ny sæson.

Her i den her uge startede jeg så på at se “Faking It” også fra MTV; der er også nogle, som er meget forelskede. Jeg bliver nærmest forelsket i nogle, der er forelskede. Jeg ved godt, at jeg nok lyder som en nørd, men det er jeg altså ikke. Det er bare lidt svært for mig, når det er det eneste, jeg nogle gange tænker på.

Jeg ved godt, at det ikke er ægte kærlighed – at det er skuespil og sådan noget – men det er alligevel svært.

Jeg stoppede, efter jeg havde set “Awkward”, og noget tid efter stoppede jeg med at se “Gossip Girl”. De to tidspunkter var de eneste, hvor jeg rigtig sådan stoppede. Nu har jeg så en hjemmeside, hvor man kan se alle programmer og alle deres episoder. Og så er det altså meget svært at lade være med at se dem.

Jeg har bare lige brug for nogle at snakke med, som kan hjælpe mig.

Håber I kan hjælpe.

K, 14 år

SVAR:

Kære K

Hvor er det flot, at du skriver om din bekymring over din reaktion på TV-serierne. De følelser, du beskriver, er netop formålet med tv-serierne: At vi drages så meget ind i fortællingen og føler så meget med personerne, at vi bare må se mere!

Det romantiske lokker

Jeg kender det fra mig selv, og jeg tror, det er generelt: når man først er fanget af en serie, så skal man have det hele med. Som pige og kvinde oplever vi noget lokkende over “det romantiske”, og vi kan nemt blive opslugt af de romantiske følelser og det følelsesmæssige i de romantiske film/serier. Når du er teenager, er det helt naturligt, at det romantiske fylder meget: drømmen om en dag at få benene slået helt væk af en dreng/mand (som de altid gør i serierne/filmene) – og at blive elsket som man er.

Men vi bliver jo snydt. For virkeligheden ser anderledes ud. Jeg vil anbefale dig at læse denne artikel: Reality kontra virkelighed.

Afhængighed

Det kan godt sammenlignes med en afhængighed, hvis man hele tiden længes efter at få det “kick”, som en romantisk film eller serie kan give. Det udfordrende og det, du måske reagerer på, er den tomhed og ensomhed, man kan føle, når serien eller afsnittet er slut, og ens eget liv ikke føles særlig interessant. Jeg tror, der er mange, som længes efter det liv i filmen, især fordi vi ved, det ender godt på trods af alt det, de har gået igennem. Som teenagepiger søger vi måske bare efter at finde ud af, om vores liv vil lykkes – og det er helt okay at tænke sådan.

Afsæt tid til at se tv-serier

At være forelsket er en dejlig fornemmelse, og det er helt naturligt, at du drages af de opdigtede forelskelser, der er i serierne. Men jeg må give dig ret i, at det fylder for meget, når du har svært ved at lægge de opdigtede forelskelser fra dig. Nu ved jeg ikke, hvor meget du ser hver dag. Jeg vil foreslå, at du laver en aftale med dig selv. Aftalen kunne bestå i, at du én gang om ugen har serie-tid, så du fx kun ser tv-serier hver onsdag eftermiddag kl. 14-16. Så kan du glæde dig til det, og samtidig går der længere tid imellem, og på den måde bliver det langsomt nemmere for dig at tænke på noget andet.

Jeg har hørt om én, der på kanten af sin fjernsynsskærm klistrede en tekst, der mindede hende om at tænke efter, om det var godt, det hun så i fjernsynet. På sedlen kan der fx stå: “Alt er tilladt, men ikke alt gavner” eller “Husk kun at se det, jeg bliver glad af”. Det kan også være, der er en helt anden sætning, der betyder noget for dig, som du kan klistre på og minde dig om, at det virkelige liv, du lever, er vigtigt og værdifuldt.

Hvad vil du gerne bruge din tid på?

Vi spejler os i hinanden. Du kender sikkert nogle piger eller kvinder, hvor du tænker, at du gerne vil være lige som dem. Du kan godt blive inspireret af dem, men det er vigtigt, at du stadig er dig selv. Du skal mærke efter, hvad du har lyst til at bruge din tid på. Teenagepigerne i tv-serierne bruger jo også deres tid på forskellige ting, mens de forholder sig til alle mulige teenageproblematikker (fx drenge). Prøv at finde ud af, hvad du har lyst til at bruge tiden til (gå til fodbold eller håndbold, læse en bog, løbe en tur, være kreativ, pas børn efter skoletid osv.) Find noget andet end TV-serier, som du kan slappe af med. Hvad har du lyst til?

Find en at snakke med

Du spørger efter nogle at snakke med, som kan hjælpe dig. Måske kan du finde en voksen (din mor eller far, bedstemor, en lærer eller klubleder) og tale med om det her? Eller måske har du nogle veninder, som du kan lave noget sammen med? Måske kan du aftale med en veninde, at du skal ringe eller skrive til hende, når du får lyst til at se en tv-serie, og så kan I aftale at lave noget andet.

At se serier er som udgangspunkt ikke negativt – kun hvis det fylder mere, end man selv ønsker. Det kan godt være, du for en tid kan blive nødt til helt at lade være for at lære at få et naturligt forhold til det.

Jeg håber, mit svar kunne hjælpe dig. Ellers må du endelig skrive igen.

Malene