Svært at holde fingrene fra hinanden – hvad skal vi gøre?
Kære Adam og Eva
Vi er et par, som har det lidt svært ved alt det her fysiske noget. Vi har været kærester i et halvt år og kom for nylig til at have sex. Vi er begge super kede af, at vi kom til gå for langt.
Vi ses nærmest dagligt og bruger meget tid sammen. Generelt er vi gode til at lave forskellige ting som at spille spil, gå ture og bare lave noget sammen. Det går galt, når det bliver aften og sent. Her kan vi ikke rigtig finde ud af tingene, og det går nogle gange lidt for stærkt. Vi har flere gange prøvet at lave regler for, hvad vi skal gøre for at lade være.
Af praktiske grunde ligger vi ofte sammen på sengen på værelset, og så starter vi altid med bare at snakke og grine sammen. Det går galt, når vi så begynder at snave, og vi bliver tændt. Så kan det være lidt svært at sige fra, for vi elsker jo hinanden og tror også på, at vi skal gå hele vejen en dag.
Vi har et forhold med Gud i fokus. Det er vigtigt for os, at vi kan bede sammen, tage i kirke sammen og dele tro og liv. Derfor har vi også gentagne gange prøvet at bede for det. Vi føler ikke, at det svækker vores forhold til hinanden eller Gud. Netop derfor kan det også være svært at sige fra! Det er bare vildt svært, fordi det jo virkelig er en handling, vi gør af kærlighed.
Vi håber, I kan hjælpe os. Vi ønsker VIRKELIG at lade være og ønsker at være mindre fysiske sammen. Hvordan skal vi gøre det? Hvad kan vi gøre for at undgå at sætte os i de situationer?
Mvh et fortvivlet par på 18 år

SVAR:
Kære par
Når jeg læser jeres brev, er det tydeligt, at I begge har et ønske om at leve godt sammen med Gud, og at I er overbevist om, at det er godt og rigtigt at vente med sex til ægteskabet. I har også oplevet, at det er svært; I er faldet, men ønsker at få hjælp til, at det ikke skal ske igen. Det er et godt udgangspunkt, og jeg vil gerne give jer nogle forslag til, hvad I kan gøre for at undgå at sætte jer i de situationer, hvor det bliver svært at stoppe.
Forelskelse og kærlighed
Allerførst vil jeg dog reagere på jeres argument om, at det er svært at sige fra, fordi det er en handling, I gør af kærlighed. I har været kærester i et halvt år, og jeg er ikke i tvivl om, at I er vildt forelskede. Men forelskelse er – uanset hvor skønt det er og føles – ikke det samme som kærlighed. Når Gud har placeret det seksuelle samliv inden for ægteskabet, så er det fordi, der kræves kærlighed og ikke mindst forpligtelse, for at det kan udfoldes, sådan som han har tænkt det. Kærlighed er også at kunne undvære sex, når der ikke er mulighed for det, og det er vigtigt at lære i kærestetiden.
Hormonerne raser
Samtidig raser hormonerne i jer, og selvom det lyder mindre romantisk, tror jeg, det også er noget, I skal forholde jer til, hvis I skal se realistisk på situationen. Det er rigtig meget lyst og begær, der styrer, når kærtegnene bliver varmere og dybere. Og det er godt, I er skabt sådan! For i ægteskabets ramme er det med til at skabe og vedligeholde det gode sexliv, der binder ægtefællerne sammen. Det er altså stærke kræfter i jer selv, I er oppe imod, og derfor kræver det en indsats at tøjle dem, mens I er kærester, for at I kan opnå noget bedre, når (hvis) I bliver gift med hinanden.
Måske bliver det ikke jer to
I har begge tanker og ønsker om, at I skal blive sammen og blive gift på et tidspunkt. Men så længe I ikke er det, vil der altid være en mulighed for, at det ikke sker. Når man er forelsket, er det nemt at skjule sine svage sider og dybere personlighed, og man er ofte halvblind, når det gælder den andens. Når man lærer hinanden bedre at kende, bliver det sværere at gemme sig, og så kan man opleve, at man er for forskellige og alligevel ikke har lyst eller vilje til ægteskab. Et tæt og langvarigt seksuelt samliv før ægteskabet kan både gøre det sværere at indse det og handle på det, og det kan give problemer i et senere forhold.
Sex før ægteskabet er synd
Hvis I synes, jeg lyder som en gammel og snæversynet kone, er det måske ikke helt forkert. Men jeg har selv – for mange år siden – været i samme situation som jer, og jeg ville ønske, at jeg og min mand var gået ind i ægteskabet på et andet grundlag. Dengang blev der talt rigtig meget om synd i forbindelse med sex før ægteskabet, så da vi blev gift, påvirkede det længe vores seksuelle samliv, selvom det nu var “tilladt”. I dag tales der ikke så højt og mørkt om synd, og det er godt, men jeg tror alligevel, det er vigtigt at fastholde, at der er tale om synd, når vi går imod Guds gode vilje for os. Ligesom jer bad vi også meget for at undgå at synde, men hvordan skulle Gud kunne hjælpe, når vi i sidste ende ikke ville lade ham gøre det?
Der er også et spørgsmål om prævention. For enten bruger man en form for prævention, fordi man allerede har bestemt, at man ikke kan eller vil lade være med at dele sex. Eller også er der en stor chance for, at det ender med en graviditet. Det er en anden god grund til, at det seksuelle samliv hører til inden for ægteskabet, hvor der er vilje til og baggrund for at være forældre for et barn.
Hvornår vil I giftes?
Jeg ved ikke, hvilke tanker I gør jer i forhold til, hvornår I gerne vil giftes. I dag er det ikke så almindeligt at blive gift tidligt, men det kan sagtens lade sig gøre. Til unge kristne, som vil leve efter Guds vilje – og som er overbevist om, at de vil være sammen resten af livet – vil jeg til stærkt anbefale et kursus for forlovede (fx Forlovelsessamtaler eller Parat til start), så man kan få hjælp til at finde ud af, om man vil være sammen resten af livet. Jeg anbefaler også en ikke alt for lang kæreste-/forlovelsestid. Når I allerede nu kæmper så meget med at holde jer fra sex, kan I være sikre på, det ikke bliver lettere fremover.
Gør noget andet
Nogle ideer til kampen:
• brug mere tid sammen med jeres venner (fælles og hver for sig) og mindre tid sammen uden andre.
• brug noget mere af jeres tid sammen til at tale om jeres fælles og individuelle tanker og drømme for fremtiden.
• snak om jeres holdninger til fx økonomi, børneopdragelse, roller og arbejdsfordeling.
• brug mere tid på lektier og uddannelse, så I kan oparbejde en god baggrund for et liv sammen.
• sig godnat og farvel, når resten af familien går i seng, så I ikke ender alene på værelset sent på aftenen, hvor det naturligt nok er svært at holde sig fra hinanden.
Opsøg en sjælesørger
Jeg vil også foreslå, at I sammen opsøger en sjælesørger og fortæller om jeres situation. Det kan være en stor hjælp at høre en anden sige, at Gud tilgiver jer for det, I har gjort. Samtidig kan det hjælpe jer, at I sammen forpligter jer over for et andet menneske og beder ham eller hende om at bede for jer og spørge til jer fremover.
Der findes mange andre gode svar og artikler om dette emne her på siden. Jeg kan fx foreslå
Sex som kærester – hvad siger Bibelen om det?
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Jeg ønsker jer Guds hjælp i kampen – og at I vil opleve velsignelsen ved både hjælpen og ved at vente.
Mange hilsner
Inge