Stoppet med p-piller – kan jeg blive gravid?
Jeg er stoppet med p-piller for lidt over tre måneder siden, og har ikke fået min menstruation. Er det muligt for mig at blive gravid?
S, 25 år

SVAR:
Hej S
Tak for spørgsmålet.
P-pille-stop og menstruation
Man ser ofte, at menstruation udebliver i nogle måneder efter ophør med p-piller. Så lige nu kan du nok ikke blive gravid, men i løbet af nogle måneder vil dine menstruationer formentlig vende tilbage. Den tilstand du har betegnes “sekundær manglende menstruation”, og du kan læse meget mere om det i Patienthåndbogen på sundhed.dk.
Tal med din læge
Hvis dine menstruationer var regelmæssige, før du påbegyndte p-piller, synes jeg du skal kontakte din praktiserende læge inden alt for længe. Det er ikke sikkert, at der der skal ske andet, end at man bare vælger at se tiden yderligere an. Men så har du sammen med din læge mulighed for at overveje, om der kan være andre årsager til din manglende menstruation.
Hvis dine menstruationer var uregelmæssige, før du påbegyndte p-piller, skal man nogle gange være yderligere tålmodig, før man begynder at undersøge for andre mulige forklaringer. Men hvis det er noget, som gør dig nervøs, vil du altid kunne kontakte din egen læge.
Jeg håber, at det har gjort dig lidt klogere. Og for at svare på dit spørgsmål: Ja, jeg regner med, at du kan blive gravid på sigt.
Mvh Boje