Glemt p-pille i 3. uge – er jeg gravid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er i tvivl, om jeg kan være blevet gravid, da jeg glemte en p-pille i starten af 3. uge over 12 timer efter, den skulle tages. Derefter fortsatte jeg på pillerne, fordi jeg havde læst på nettet, at det var rigtigt at gøre.

Jeg er dog kun fortsat på pillerne i ni dage mere, end jeg oprindeligt skulle, da jeg umiddelbart tænkte, at sædcellerne måtte være døde på det tidspunkt, og da jeg altid bliver helt ved siden af mig selv, når jeg udskyder min menstruation.

Normalt, når jeg udskyder min menstruation, kommer den dog næsten med det samme, men denne gang er der gået to hele dage, uden den er kommet. Derfor er jeg blevet vildt i tvivl, om jeg kan være blevet gravid – og om jeg stadig kan nå at forhindre det ved at fortsætte på pillerne?

R, 20 år

SVAR:

Hej R

Der er nogle ting, jeg ikke er sikker på i forhold til dit spørgsmål, så jeg antager:

  • at du havde samleje i samme periode, som du glemte at tage en p-pille
  • at du ikke har haft samleje siden
  • at du kun har glemt én pille
  • at p-pillen er en normal p-pille, og ikke fx en minipille. Læs mere om forskellige p-piller i vores artikel Info om p-piller.

Tag en graviditetstest

Ud fra de antagelser tror jeg ikke, du er gravid, men for at blive sikker kan du tage en graviditetstest, som du kan finde i supermarkeder eller Matas. Den skal tages på det tidspunkt, hvor du forventede at få din menstruation – eller senere – så du kan godt tage den nu.

Hvis du er blevet gravid, bør du kontakte din egen læge for at få tid til en graviditetskonsultation. Du bør også finde nogle, du stoler på, til at få snakket om din situation. Ikke mindst den mand, du havde samleje med, som er far til det barn, du måske venter.

Om glemte p-piller

Det er rigtigt, at du skal fortsætte på pillerne i tredje uge, og det får din sikkerhed op på næsten det samme som ellers. Du vil ikke få noget ud af at fortsætte på p-pillerne nu.

Her er lidt info om, hvad man skal gøre, hvis man glemmer nogle p-piller: Rod med p-pillerne. Du kan også finde info ved at læse indlægssedlen i pakken med p-piller.

Hvis menstruationen ikke kommer

Hvis du ikke har fået din menstruation inden for tre måneder, og du har en negativ graviditetstest, bør du kontakte egen læge.

Her kan du læse om nogle grunde til, at menstruation kan udeblive: Menstruationen udebliver – mulige årsager.

MVH Jonas