Problem med porno og bange for Gud – hvorfor?
Hejsa, jeg har et problem med pornografi. Det er ikke rart, og jeg hader det, men hver gang jeg beder eller gør andet for at søge hjælp fra Gud, bliver jeg ramt af en pludselig frygt for, at Jesus står lige bag mig.
Det er en frygt, der fylder meget i mit liv, en frygt som får mig til at tage afstand fra min kærlige far. Jeg tør ikke snakke med nogen om problemet, da det er dybt pinligt. Jeg ved ikke rigtigt, hvorfor jeg er så bange for mødet med Jesus.
Please hjælp. Kh pige, 11 år

SVAR:
Hej pige
Om pornoproblemer
Det er ikke nemt, når seksualiteten pludselig vågner. Jeg vil derfor først og fremmest sige: Vi er mange, der har været der. Det er lidt en ujævn vej, og ja, pornografi gør det bare ikke nemmere – især hvis man som ung kristen får skyldfølelser.
Der er heldigvis hjælp og gode råd at finde, og jeg håber, du bruger AdamogEva.dk til det. Et godt sted at begynde kunne være det her svar til en anden, som er i situation, der måske ligner din: 11 år og afhængig af porno – kan I råde mig?
Den “pinlige” frygt
Da jeg læste dit spørgsmål, slog det mig, at det rigtigt mærkelige er, at vi ikke er flere kristne, som er rædselsslagne over mødet med Jesus. Din reaktion giver jo mening: Her er du, en synder – og der er han, den syndfrie som led for dine synder på et kors.
Du tænker måske: “Men han led jo netop for mine synder, hvorfor så frygte ham?” Jeg tror, det er fordi, Jesus kender vores brølere på en måde, som er skræmmende og minder os om, at vi har et problem. Og så er han jo også Gud, konge, frelser og dommer på samme tid – det indgyder noget respekt!
Jesus forstår det godt
Det er måske blandt andet derfor, Jesus så ofte siger: “Frygt ikke!” Han ved godt, at han kan virke skræmmende, men siger igen og igen:
• Matthæusevangeliet kapitel 14 vers 27: “Vær frimodige, det er mig, frygt ikke!
• Matthæusevangeliet kapitel 17 vers 6-7: Da disciplene hørte det, faldt de ned på deres ansigt og blev grebet af stor frygt. Men Jesus gik hen og rørte dem og sagde: “Rejs jer og frygt ikke!
• Markusevangeliet kapitel 6 vers 50: “… for alle så ham og blev skrækslagne. Men straks talte han til dem og sagde: “Vær frimodige, det er mig, frygt ikke.”
• Lukasevangeliet kapitel 5 vers 10: Men Jesus sagde til Simon: “Frygt ikke! Fra nu af skal du fange mennesker.”
• Johannesevangeliet kapitel 6 vers 20: Men Jesus sagde til dem: “Det er mig, frygt ikke!
Jeg tror også, Jesus vil sige “Frygt ikke!” til dig, når han kommer tæt på dig midt i alt det, som er i oprør hos dig. Hvis du er bange for Jesus, må du gerne fortælle ham om den frygt!
Men det er jo ikke nemt, hvis han netop er den, man frygter ... Derfor håber jeg også, at det her kan give dig nyt mod, så du tør komme over “det pinlige” (som slet ikke er så pinligt endda). Måske kan du fortælle det til en god ven, som kan hjælpe dig med at bede om at slippe for frygten.
Andre forstår det også
En lille tommelfingerregel der måske kan hjælpe dig: “Der er altid én derude, som føler ligesom dig.”
Jeg har oplevet, at når jeg åbnede mig for andre mennesker og fortalte om noget svært, så kan vi ofte genkende os selv i hinanden. Også i hinandens problemer! Men det er en kamp at lære at åbne op. En kamp som det er værd at tage. Og man kan øve sig lidt hver dag.
Vær tålmodig og nådig
Jeg tror, at vi sjældent får foræret en nem løsning, selvom vi er kristne. Hvis vi kæmper med tvivl, så tager det tid at lære at lægge tvivlen over til Gud. Hvis vi kæmper med porno, så kræver det lang tids øvelse i selvkontrol, som man sjældent har som ung. Hvis vi kæmper med frygt, så kan vi måske kun slippe af med den ved at turde tage brydekampe med den igen og igen.
Så vær tålmodig med dig selv! Jesus kom for at vise os nåde, så vi også kan være nådige over for os selv.
Det er ikke sikkert, mit svar taler præcis ind i din situation. Hvis du får brug for at spørge om mere i stil med det her – eller måske snakke og bede sammen med en fra AdamogEva.dk – så frygt ikke! Bare sig til.
Kh Kristoffer Dahl