Mine kønslæber hænger en del – kan jeg få dem opereret?
Hej. Jeg har lige et spørgsmål, da jeg synes, det er umuligt at finde rundt i.
Jeg er 16 år og har længe syntes, at mine kønslæber hænger en del, og det påvirker mig både fysisk og psykisk! Inden jeg snakker med mine forældre eller lægen, ville jeg høre, om det er muligt at få dem lavet som 16-årig, eller skal man vente, til man er 18 på et privathospital?
Og kan man stadig få det lavet ved det offentlige hospital som 16-årig?
S

SVAR:
Kære S
Tak for dit gode spørgsmål. Du er bestemt ikke den eneste, som har tanker om, at du ikke ser ud, som du gerne vil. Det er noget, som fylder enormt meget for mange teenagere og også videre op i voksenlivet.
Vulvakirurgi
I Danmark er der lovgivet om kirurgi af kønslæberne. Vi deler det op i kirurgi på baggrund af kosmetisk årsag og af fysisk/mekanisk generende årsag. Hvis man har fysiske eller mekaniske gener ved at have store kønslæber, fx smerter ved cykling eller ved bare at sidde ned, kan man blive henvist til gynækologerne til en vurdering af, om det er noget, de kan hjælpe med.
Hvis det alene er, fordi kønslæberne er generende kosmetisk, kan man ikke tilbydes operation igennem det offentlige system i Danmark. Så vidt jeg er orienteret, er operation på kønslæber i Danmark forbudt, da det anses for at være på lige fod med omskærelse af kvinder.
Som ved andre operationer er der risiko for, at der opstår mere kroniske smerter efterfølgende eller utilfredsstillende kosmetisk resultat. Derfor er en operation bestemt ikke kun en god ting at udsætte sin krop for.
Hvis du har smerter ved dine kønslæber, vil jeg anbefale dig at få en tid hos din læge og snakke med ham eller hende om det, og hvad der kan gøres. Hvis du er i tvivl, om dine kønslæber er unormalt store, kan en undersøgelse hos en læge måske hjælpe dig til at blive klogere.
Vi ser forskellige ud
Kvinder ser forskellige ud, og derfor har vi også forskellige størrelse kønslæber. Lige som fx bryster, som også ser meget forskellige ud fra kvinde til kvinde. Der er derfor ikke sat nogen lægelige grænser for, hvor store eller små normale kønslæber er.
Det kan være svært at acceptere, at vi ser anderledes ud end andre – for behovet for at ligne andre og ikke stikke ud kan være rigtig stort. Min erfaring er, at de fleste mennesker har noget, de gerne vil have lavet om på deres krop og/eller personlighed.
Jeg har bare lyst til at skrive til dig, at jeg tror, det vil hjælpe dig rigtig meget at øve dig i at acceptere, hvordan du ser ud. Det er en øvelse, som for nogle af os tager en stor del af livet, men det er en vigtig del af at få det godt med at være den, vi er. Vi er forskellige både på udseende og personlighed – og hurra for det. Det er noget af det, der gør det spændende og godt at leve med hinanden.
Hvad skal du gøre med dine tanker?
Jeg vil anbefale dig at dele dine tanker med dine forældre eller andre, som du stoler på, så du ikke går alene med dem. Det kan være, du finder ud af, at andre har samme tanker som dig. Måske nogle af dine veninder også synes, at der er noget ved deres krop, der er svært at acceptere? Så kan I evt. hjælpe hinanden med at acceptere de kroppe, I har.
Måske kan du også bruge input fra vores artikler Pigens kønsorganer og Du er smuk som du er!
Og nogle svar til andre om udseende:
Hvad kan jeg gøre ved mit grimme underliv?
Mine kønslæber er alt for store, kan jeg gøre noget?
Jeg håber, mit svar hjælper dig. Du er altid velkommen til at skrive en anden gang.
De bedste hilsner
Amalie