Min klitoris kilder konstant – er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 20 år. Jeg har følelsen af, at min klitoris kilder konstant. Det stopper ikke og er der hele dagen …

Det har stået på i snart fire dage, og jeg er ved at blive lidt skør. Er det normalt?

J

SVAR:

Kære J

Mange tak for dit spørgsmål.

Gener ved kønsorganerne

Du fortæller, at din klitoris kilder konstant; det lyder meget generende. Mange kvinder oplever i perioder gener fra kønsorganerne: kløe, svie, smerter eller kilden. De fleste gener går over af sig selv, men nogle gange er det et symptom, der kan sættes en diagnose på. Det kræver ofte lidt mere historie om symptomerne og en videre undersøgelse. Det kan være svampeinfektion, blærebetændelse eller kønssygdom.

Der findes kroniske sygdomme med gener fra kønsorganerne, fx vulvodyni, som er en kronisk, smertefuld tilstand i de ydre kønsorganer. Den kan vise sig med både milde og udtalte gener. Der findes også en nyere diagnose: PSAD (Persistant Genital Arousal Disorder). Den kender jeg dog ikke meget til.

Fire dage er ikke helt nok til at sige, om dine gener er af kronisk karakter.

Hvad du kan gøre

I første omgang tænker jeg, du kan forsøge at lindre symptomerne med fx Xylocain gel (bedøvende gel), som kan købes på apoteket uden recept.

Hvis ikke dette hjælper, og symptomerne ikke forsvinder af sig selv, synes jeg, du skal undersøges af din læge.

Jeg håber, du kan bruge svaret til noget.

Venlig hilsen
Lisbet Due