Kan min ekskæreste og jeg finde sammen igen?

Vis spørgsmål

Hej.

For snart fire år siden gik mig og min ekskæreste fra hinanden. Vi var kærester fra efterskolen, og jeg var selvfølgelig sikker på, vi skulle være sammen for evigt.

Da vi stoppede på efterskolen, flyttede vi hjem til hver vores ende af landet. Det var virkelig svært at starte i gymnasiet og have en kæreste i den anden ende af DK. Vi snakkede i telefon hver aften og sås hver måned, men vi lever begge meget i nuet, og efter et år på den måde gik det bare ikke længere – han slog op. Jeg var fuldstændig ødelagt og havde vildt svært ved at komme over ham. Især fordi vi stadig var i den samme vennegruppe og stadig sås i ny og næ.

Forleden så vi hinanden igen, hvor vi snakkede i flere timer. Efterfølgende gik det op for mig, at jeg stadig håber på, vi finder sammen igen. Jeg elsker ham simpelthen stadig. Nu er vi blevet voksne og er et helt andet sted, men vores relation er den samme, og jeg tror også, vi ville kunne finde ud af det.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg tør ikke gøre noget ved det eller snakke med mine venner om det, for jeg er så glad for, at vi i dag er venner. Jeg tror ikke, jeg vil kunne samle mig selv op, hvis jeg mister ham en gang til. Så åh gud, hvad skal jeg gøre? Jeg er jo åbenlyst helt smaskforelsket i ham ...

Kvinde, 22 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit spørgsmål til os. Det lyder virkelig frustrerende og hårdt at være fanget i en forelskelse, som man ikke ved, hvad man skal gøre med! Som jeg forstår din besked, spørger du om hjælp til, hvordan du skal navigere i situationen. Derfor kommer her nogle input til dine overvejelser:

Det der taler for

Når vi står i nogle svære livsvalg, kan det være godt grundigt at overveje argumenter for og imod. Du skriver, at problemet stadig er det samme: I bor for langt fra hinanden. Men hvad hvis man spurgte om det omvendte: Er der noget, som har forandret sig fra sidst, I var kærester? Er der sket nogle forandringer, som sandsynliggør, at et forhold mellem jer ville fungere? Det kunne være, at I har udviklet jer som mennesker, har fået mere frihed til at besøge hinanden eller noget helt tredje.

I bor stadig to forskellige steder, men kunne I være villige til at rykke for at være tættere på hinanden? Eller have mulighed for at besøge hinanden oftere?

Det der taler imod

Er der noget i jer eller jeres omstændigheder, som ikke har ændret sig? Ville afstanden fx fortsat være en udfordring? Er I stadig mennesker, der lever mest i nuet? Tror du, der igen ville opstå jalousi, hvis I ikke kan se hinanden så ofte?

Du skriver også, at I begge er et andet sted i dag. Hvad vil det mon sige? Det er værd at huske, at man nemt kommer til at idealisere fortiden og kun husker de gode ting om en særlig tid som fx jeres efterskole- og kærestetid. I den idealisering kan man glemme både det svære, og at der sandsynligvis er meget, der har ændret sig siden. Derfor bliver et eventuelt nyt kæresteforhold ikke det samme, som I havde dengang på efterskolen.

Tal med nogen

Du skriver, at du ikke tør snakke med dine venner om din forelskelse. Hvorfor ikke? Lige nu er din forelskelse og lyst til at handle på den mest på overvejelsesbasis. Derfor tænker jeg, at du sagtens kan inddrage jeres fælles venner. Jeg kunne forestille mig, at det var rart at dele dine overvejelser med nogen, der kender jer begge to. Måske kan dine venner give dig gode input til, om du skal handle på din forelskelse?

Jeg kan ikke give dig et tydeligt svar på, om du skal afprøve et forhold med din ekskæreste, men jeg håber, mine refleksionsspørgsmål kan hjælpe dig på vej.

Hvis du har brug for flere input, kan du her på siden finde en del svar til andre, der er i situationer, som ligner din.

Jeg ønsker dig alt det bedste i din proces!

Mvh Charlotte