Kan klamydiatests være falsk negative to gange?
Jeg har haft en fast partner i 3½ år, og vi fik et barn sammen for snart to år siden. I den forbindelse fik jeg taget en klamydiatest med et negativt svar. Jeg har kun haft samleje med min partner, som var min første partner. I sommers fik jeg taget endnu en negativ test. Men nu er jeg testet positiv!
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvis min partner har smittet mig. Han har været sammen med nogen før vores forhold men forhåbentlig ikke, mens vi har været sammen. Jeg blev ringet op i morges med et positivt testsvar, fordi jeg fik taget en podning, da jeg fik lagt spiral op.
Kan min partner have smittet mig, selvom han også har været negativ, men at min test så har været falsk negativ to gange? Jeg kan ikke tro det, og jeg er så ked af det, for vi har et barn sammen … og jeg vil ikke ødelægge noget.
Kvinde, 21 år

SVAR:
Kære N
Jeg kan forstå, at du er bekymret og uforstående over, at du er testet positiv for klamydia, selvom du to gange tidligere har været testet negativ og kun har været sammen med din partner. Jeg håber, dette svar vil hjælpe dig lidt videre.
Klamydia og smitte
Klamydia er en lille bakterie, som smitter ved samleje. 50-80% får slet ikke symptomer på, at de er smittet, og derfor kan klamydia opdages tilfældigt ved en prøve, som du har oplevet. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvorfor du er blevet smittet, men der er flere muligheder:
1. Din partner kan have haft klamydia i hele jeres parforhold og har først nu smittet dig. Selvom klamydia oftest er meget smitsom, er det slet ikke altid, det smitter. Man kan godt være i et parforhold i længere tid uden at blive smittet.
2. Et negativt svar betyder ikke altid, at man ikke er smittet. Man kan få et såkaldt “falsk negativt” svar, hvis man fx ikke får taget prøven rigtigt, eller den bliver taget fra et sted, hvor bakterien ikke er. Man kan fx godt blive smittet med klamydia i halsen, hvis man har oralsex eller endetarmen, hvis man har analsex. På den måde kan du teknisk set godt have været smittet længere tid, eller din partners negative test kan have været falsk negativ.
3. På samme måde kan man også få et “falsk positivt” svar, hvor man er testet positiv uden faktisk at være smittet. Det sker sjældent, da testen er relativt sikker, men det kan ske.
4. Din partner kan have været dig utro. Som du selv antyder, er det muligt, at din partner kan have været sammen med en anden, som har smittet ham, uden du ved det. Det er selvfølgelig kun din partner, som ved det.
Der kan altså være flere årsager til, at du nu står med en positiv test. Selve klamydiainfektionen er nem at behandle med antibiotika i syv dage, men som jeg læser dit spørgsmål, er det ikke det, som bekymrer dig mest.
Snak sammen
Det er naturligt, at du bliver bekymret og mistænkelig overfor, om din partner kan være blevet smittet med klamydia af en anden, mens I har været sammen. Og sådan en mistillid er ikke sund for parforholdet. Derfor er mit bedste råd, at I tager jer tid til at snakke om det. Du skal være ærlig om din frygt og tanker om utroskab og samtidig skal du lytte til ham. Husk på, at det ikke er nemt at blive beskyldt for at være utro, hvis man ikke har været det. Så jeg håber, I kan få en god og ærlig snak om det hele og forhåbentlig genoprette tilliden og kærligheden til hinanden.
Måske kan I bruge input fra vores artikler Kærlighed i praksis og Konflikter i parforholdet, når I skal tale sammen om det her alvorlige emne på en åben og ærlig og kærlig måde.
Som jeg har beskrevet, kan der være andre gode årsager til din positive test, og jeg vil derfor opfordre dig til at stole på, hvad din partner fortæller dig.
Du kan læse mere om sexsygdomme her:
Klamydiapositiv med fast partner – hvordan er det sket?
Min kæreste har klamydia – har han været utro?
Sikker sex og sexsygdomme
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Signe