Kan jeg få rettet min krumme penis?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en dreng på 15 år. Jeg har et problem, da jeg har en krummerik. Den krummer meget ned ad og peger meget ud mod venstre, og jeg vil meget gerne have rettet op på det.

Det ville selvfølgelig været EKSTREMT pinligt at skulle konfrontere min mor eller far med problemet, men ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Håber I kan hjælpe mig.

H, 15

SVAR:

Til H

Det er ikke unormalt, at penis er en lille smule skæv. Hos nogle er penis dog så skæv, at det giver problemer ved samleje. Det er svært at sige, hvor meget penis skal krumme, før det giver problemer ved samleje.

Tal med din læge

Du skriver, at du er pinlig over det. Du vil meget gerne have rettet den op. Det kræver en vurdering af en urolog, der vil snakke med dig, om en operation kan hjælpe dig. For at komme dertil skal du snakke med din egen læge og henvises. Du er nødt til at fortælle din mor eller far, at du har et problem og gerne vil have det undersøgt. De behøver ikke være med inde hos lægen, men de skal med derhen og med på sygehuset, da de skal give deres accept af en eventuel behandling.

Dine forældre vil gerne hjælpe

Det vil være en god idé at tage et billede af din penis i erigeret tilstand (dvs. når den er stiv) fx på din telefon (og gemme det i en sikker fil). Det skal du så vise din læge. Dine forældre behøver ikke se det. Det er ikke pinligt for lægen at snakke om eller se billeder af, for det er læger vant til. Det er heller ikke pinligt for dine forældre. Du er deres dreng og selvom du er blevet teenager, er du stadig deres lille dreng. De vil gerne høre om dine problemer og bekymringer, så de kan hjælpe dig. Hvis du ikke fortæller dem om det, har du ikke mulighed for at få deres støtte.

Operation er ikke altid sagen

Du skriver, at du gerne vil opereres. Der er dog nogle fyre, der fortryder operationen, da det kan give lidt arvæv. De ville ønske, at de havde turdet vente, indtil de havde forsøgt, om det gav problemer med samleje. Det kan virke helt uoverskueligt for dig, da du muligvis er så ked af, at den krummer, at du ikke vil kunne forestille dig at vise det foran en pige. Men det er noget, du skal overveje. Hos nogle fyre bliver problemet mindre med årene.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Kærlig hilsen
Signe