Tænder på yngre drenge - er jeg gal?
Hej! -adamogeva-redaktion. Jeg har et seriøst problem. Jeg tænder på drenge, ikke bare drenge, men drenge der er yngre end mig... jeg ved ikke hvordan det skete, men fra den ene dag til den anden har jeg tændt på "yngre drenge" .
Det er ikke det eneste, jeg tænder på, jeg tænder også på helt alm. ting som piger på min egen alder og op til 24 års alderen ca.
Jeg har INGEN anelse om, hvordan det kan gå til. Når jeg er ude med mine venner og ser en tiltrækkende pige, kan jeg få erektion og lyster, men når jeg pludselig har gået rundt i lang tid uden at være tilfredsstillet (fået orgasme) tænker jeg pludselig på yngre drenge igen. Jeg har dog aldrig onaneret til de tanker, da jeg finder det unaturligt at drage så "små" børn ind i den verden.
Vær venlige at svare. Jeg tør ikke sige det til andre, og jeg er bange for, at jeg er ved at blive.. gal?
vh Anonym, 15 år

SVAR:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at snakke med andre om dette, og jeg synes det er rigtig godt, at du har valgt at skrive til os. Det er en start på, at du kan lære dig selv bedre at kende, og finde ud af hvordan du kan håndtere det, at være dig, i denne tid i dit liv.
Vi lever i en tid, hvor samfundet har en mindre og mindre fælles forståelse af, hvad der er godt og skidt, når det kommer til seksualitet. Mange former for seksuelle lyster og fantasier der tidligere blev betragtet som forkerte eller beskidte, er nu accepterede. Til gengæld synes samfundet mere og mere at være optaget af, at der skal være helt lighed mellem parterne, også når det kommer til alder. Derfor kan jeg godt forstå, at du bliver rystet og forvirret over, at du tænder på tanken om drenge, der er yngre end dig selv.
Ingen panik
Men fortvivl ikke. Slet ikke. Du er 15 år gammel, og er begyndt at mærke noget til, hvad det vil sige at blive voksen, så småt, men du har stadig en lang udvikling foran dig, og meget kan nå at forandres. Meget af det der sætter en reaktion i gang nu vil sandsynligvis forsvinde. Med tiden vil du finde en naturlig og sund seksualitet. Det du skriver foruroliger mig ikke.
Sund udvikling
Særligt foruroliger det mig ikke, fordi du netop har en ide om, hvad du synes er rigtigt og godt, og du genkender en del af din måde at reagere på som værende normal, og en anden del som værende unormal. Derudover er du i stand til at skrive en mail til os, hvilket betyder, at du kan dele dine tanker og problemer med andre. Netop det, at du er i stand til at skrive dine tanker ned, er for mig at se starten på, at du kan finde en løsning på dit problem. Det er nemlig i samtale med og spejling i andre mennesker, vi kommer videre.
Vigtige ord
Kunsten er dog her, at blive dygtig til at åbne sig op gennem samtale, og fortælle ærligt om, hvem man er, og hvad man kæmper med. Dette sker bedst hvis man føler man kan stole helt på den man taler med. Det kan naturligvis både være en fremmed, som fx gennem denne brevkasse, og via mail, men bedst er det, at man med tiden finder nogen i ens netværk at tale med, og helst også nogen, der er ældre og har mere erfaring. Det kan fx være en lærer, en voksen i familien, en medarbejder fra en ungdomsklub eller fra en kirke man kommer i. Der er et utal af muligheder.
Det kan fx være en start, at skrive med en fremmed via en rådgivningshjemmeside (der findes flere forskellige), for på den måde over en periode at blive bedre til at formulere ens følelser og tanker. Dette kan så lede frem til, at man på et senere tidspunkt tør fortælle nogen, ansigt til ansigt, om ens problemer.
Du er okay
Helt konkret synes jeg du skal minde dig selv om, at det er helt naturligt, at have følelser og lyster der kan rive og flå i en. Sæt fx en seddel op på indersiden af døren til dit værelse, hvor der står: "du er okay, du er, som du er", "du er helt normal", "der er ikke noget galt med dig" eller noget i den stil. Find gerne din egen formulering. Denne seddel kan du kigge på hver morgen, og lige bruge ti sekunder på at tænke over det, inden du tager i skole hver morgen.
Din styrke
Derudover skal du også vide, at du allerede er rigtig god til at håndtere dine lyster. Du har taget en viljesbeslutning om, at du ikke vil handle på tankerne ved fx at onanere til dem, men afstår fra dette. Bliv ved med at være herre i dit eget liv. Tænk på dit liv som et skib, hvor du er kaptajnen. Du står på broen, og det vælter ind med store bølger, og vinden blæser hårdt. Dine lyster og tanker er vind og bølger, der kan ændre dit livs kurs. Men bliv på broen og vær kaptajn i dit eget liv. Du sætter kursen, og skal styre skibet. Men roret skal holdes fast, så du ikke bliver kastet i tilfældig retning. Der findes desværre ingen autopilot i livet. Kaptajnen kan ikke gå til køjs og lade skibet sejle, uden at det blæser i vinden.
Hvis du er ved at læse en bog i skolen, så tag fx et bogmærke og tegn tre kaptajn-stjerner på det. Det kan minde dig om, at du skal være kaptajnen i dit liv. Du kan også hænge stjernerne på natlampen, el. andre steder, hvor du bliver mindet om din kaptajn-status igen og igen.
Du er slet ikke ved at blive gal. Du gør det godt.
Skriv igen hvis der er noget.
Andreas Hoff