Hvorfor stopper det ikke med at bløde efter samleje?
Hej
Jeg har haft samleje med min kæreste, og efterfølgende fik jeg blødning. I starten troede jeg bare, det var pletblødning, men nu har det stået på både idag og igår ligesom almindelig menstruation.
Hvad kan det være?
Jeg er hverken på p-piller eller andre piller, bruger dog kondom som beskyttelse.
S, 20 år

SVAR:
Hej S
Tak, fordi du skriver. Og hvor er det godt, du undrer dig over din krop og handler på det!
Flere grunde til blødning
Man kan bløde af flere årsager. Hvis det var første gang, I havde samleje, kan det være, at den lille slimhindefold i din skede, som man kalder “hymen” (eller jomfruhinden), er revnet. Normalt er blødningen dog ret lille og kortvarig.
Man kan, som du selv nævner, også bløde ved menstruation. Har du helt tjek på din cyklus? Og er den regelmæssig? Måske det blot er menstruationen, der kommer lidt uregelmæssigt.
En spontan abort kan også give blødning. Selvom I bruger prævention, er man aldrig 100% sikker på, at man undgår graviditet.
Opsøg din læge
Der findes også andre mere sjældne årsager til blødninger. Hvis du ikke har menstruation, og blødningen ikke stopper, bør du blive undersøgt af din praktiserende læge.
Mvh Morten