Hvorfor er jeg så lav, når begge mine forældre er høje?
Hej
Jeg er en pige på 15, som er meeeeget ked af min højde og ville ønske, jeg var meget højere. Jeg er 160 og forstår det faktisk slet ikke, fordi min mor er 180, og min far er 184, og min bror er 190, og min søster er 175 (vi har samme mor men ikke samme far, men deres far er også 184). Hvordan kan det være, at jeg er så lav?
Ville også lige høre, om jeg kan nå at vokse mere som 15-årig? Jeg har fået menstruation, og den fik jeg som måske 14-årig, men den blev først regelmæssig her som start 15-årig, hvis det kan have noget at sige.
Men hvis jeg dyrker motion, spiser sundt og bare generelt har en sund livstil, kan jeg så nå at blive højere, eller skal jeg give helt op på drømmen om at blive højere?
Er bare super forvirret, også fordi min højdeberegner siger, at min forventede sluthøjde skulle være 173, og jeg er ikke engang tæt på.
L, 15 år

SVAR:
Hej L
Tak for dit skriv til AdamogEva.dk. Det er så godt at få sat ord på det, der fylder.
Jeg forstår, at du er frustreret, og at du synes, det er underligt, du ikke er blevet højere, når hele din familie er så høje. Der er ikke altid nogen logiske forklaringer på sådanne ting.
Hvad fremtiden vil vise
Jeg kan ikke fortælle dig, om du bliver højere – det må tiden vise. Dog er der det, at du lidt sent fik menstruation, hvilket kan betyde, at du kan nå at vokse lidt mere. Dog skal det siges, at man som regel vokser mest, lige inden menstruationen starter.
Hvem ligner du mest
Du fortæller også, at du har en anden far end dine søskende, og det kan være, der er nogle med “lavere gener” i din fars familie, og at du måske ligner dem mere.
Ikke en lav højde
Det er vigtigt at hæfte sig ved, at 160 cm på ingen måde er en lav højde – mange piger har denne højde. Prøv at kigge dig omkring, når du går på gaden og se, at mange voksne kvinder ikke er højere end dig. Men jeg kan godt forstå, du føler dig lav, fordi alle andre i din familie er så høje.
Forsøg at skifte fokus
Da det ikke er til at vide, om du bliver højere (selvom jeg har en formodning om det), så er det vigtigt, at du forsøger at slippe tanken om og behovet for at blive højere og tanken om, at du kun bliver helt glad og lykkelig, hvis du bliver en bestemt højde. Du er sund og rask og er lige, som du skal være. Det er vigtigt, at du minder dig selv om det. Dit liv bliver ikke mere eller mindre lykkeligt, uanset hvor høj du er. Prøv at slippe dit fokus på din højde og tænk på, at du er skøn som du er og helt din egen.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Du er smuk som du er!
Du er meget værd!
Du kan altid opsøge sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende om alt det her.
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig.
Kh Marianne