Hvordan vinder jeg hendes hjerte tilbage?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en fyr på 16, der går i 2.g.

Omkring nytår møder jeg for første gang pigen, som jeg samme dag kommer sammen med. Hun er 1½ år yngre end mig og går nu i 9. klasse. Desuden bor hun to timer væk med offentlig transport. Det var selvfølgelig lidt en udfordring, da det jo betød, at vi kun kunne ses i weekender. Men vi mødtes dog for det meste i hver anden. Jeg troede ikke, det ville blive et problem, da vi jo altid har vidst, at afstanden var der, og at den også gjorde forholdet stærkt.

Men da vi så når til sommerferien, kan vi ikke ses en hel måned pga. min ferie. Det var hun ikke så glad for, da hun frygtede, at savnet ville blive for stort, men da jeg kommer hjem fra ferie, er vi sammen i mere end en uge, hvor vi bl.a. er på festival. Hun siger, at jeg aldrig må forlade hende så lang tid igen, og jeg synes generelt, det virker til, at alt er som det plejer: Vi har sex, snakker og er i det hele taget, som vi altid er, når vi er sammen. Men dagen efter taler vi sammen, og hun siger, at hun ikke føler det samme mere, og at afstanden psyker hendes 15-årige hoved for meget – og så slår hun op.

Nu er det lidt over en måned siden, og jeg har stadig alle mine følelser hos hende og vil virkelig gøre ALT for at få det, vi havde, tilbage igen. Hun havde en tendens til at overtænke alt, men når hun bare snakkede om det, var det ikke et problem. Jeg kunne ALTID få hende til at snakke om hendes følelser; hun havde virkelig brug for mig. Jeg er altså bange for, at hun i den måned, jeg var væk, har overtænkt situationen, og har endt med at tænke helt vildt over, om hun nu havde følelser for mig. Jeg tror, hun har taget beslutningen rigtigt hurtigt, da jeg jo netop ikke har kunne mærke noget på hende i den uge, vi var sammen.

De af hendes venner, jeg stadig har kontakt med, siger, at hun nok har fortrudt den handling, men at hun måske vil have svært ved at kunne indse det og komme tilbage til mig. Jeg håber selvfølgelig at hun kan finde på at gå tilbage til mig igen, da vi jo har afsluttet forholdet uden nogen form for konflikt (fx utroskab eller andet), men er bange for, at hun vil være for stædig og stå ved beslutningen.

Vi skriver ikke meget sammen, og jeg tænker umiddelbart, at det bedste ville være at mødes med hende en dag, men hvordan får jeg hende med på det? Hvad kan jeg gøre for at vinde hende tilbage igen? Hvordan får jeg hendes følelser for mig gjort tydelige for hende?

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

Anonym

SVAR:

Kære Anonym

Tak for dit spørgsmål og for at åbne op om en svær periode for dig. Jeg kan godt forstå, at du savner din kæreste og gerne vil have det gamle forhold tilbage. Forelskelse kan fylde meget i bevidstheden – især som ung.

Tidligt med sex

I din besked skriver du, at I allerede har haft sex med hinanden. Ud fra det, du har skrevet om jeres alder, tænker jeg især på, om hun overhovedet har været klar til noget så voksent som sex i en alder af kun 14/15 år? Når man har sex, åbner man op for meget private tanker og følelser, og en masse ting kan blive forvirrende – måske især for piger.

Du skriver, at hun overtænker tingene, og måske er det rigtigt, men hun er jo kun en ung teenager, og her er det naturligt at tænke og føle meget. Det samme gælder for de af hendes veninder, du skriver med – de er også kun unge teenagere, og hvordan skal de kunne vide, hvad der er godt for hende?

Når jeg læser din besked, tænker jeg, at hun har haft brug for at trække sig fra forholdet, fordi hun måske inderst inde trænger til at være 15 år igen. Jeg tror, hun har prøvet at være ældre, end hun er – både overfor sig selv og overfor dig – og det er udmattende i længden.

Mærk dig selv

Mit råd er, at du – i ægte omsorg for hende – skal trække dig tilbage, så hun kan mærke sig selv igen. På den måde vil du også få mulighed for at mærke dig selv: Hvem er du uden en kæreste? Er det hende, du savner; er det venskabet, samtalerne eller er det sex? Hvad vil du med dit liv? Hvilke venner omkring dig er vigtige og hvorfor? Måske du skulle bruge din ekstra tid på dem istedet.

Måske kan du også få noget ud af at læse nogle svar til andre:
Hvordan får jeg min ekskæreste tilbage??
Hvordan får jeg kæresten tilbage?

Du kan også læse artiklerne
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser

og få flere input i vores tema Kærestesorg.

Jeg ved, at jeg nok ikke gav dig det råd, du håbede på, men jeg ønsker at være ærlig overfor dig og håber, det vil hjælpe både dig og din ekskæreste.

Jeg ønsker dig en dejlig gymnasietid!

Mvh Lea