Hvordan slipper jeg tankerne om hans seksuelle erfaringer?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg er en pige på snart 23 år, som er så heldig at have fået den dejligste kæreste i verden. Vi mødte hinanden første gang på højskole for halvandet år siden. Jeg syntes fra første øjeblik, at han var den flotteste fyr, jeg nogensinde havde set, og vi blev hurtigt gode venner. Mens vi var venner, havde han ofte sex med andre piger fra højskolen. På et tidspunkt blev vi også "bollevenner", og det fortsatte efter højskolen. Han var min eneste sexpartner, mens han havde flere.

For et halvt år siden spurgte han mig, om vi skulle være kærester. Jeg har længe været forelsket i ham, men han kunne aldrig give et afklaret svar på, hvordan han havde det med mig. Endelig, efter flere måneder, spørger han så, og jeg er lykkelig over, at han endelig er min fyr.

For nogle dage siden fortalte min kærestes bror meget detaljeret om en bestemt bytur og en pige, min kæreste havde været sammen med – inden vi blev kærester.  Jeg synes jo ikke, det er rart at få at vide, men jeg spørger alligevel ind til hans tidligere sexliv og partnere. Den her situation var speciel, fordi jeg kunne se hele filmen for mig, da broren fortalte. Desuden kunne jeg koble denne historie sammen med, at min kæreste tidligere havde fortalt om en pige, som han har haft sex med det frækkeste sted, han har prøvet.

Da jeg forsøgte at tale med min kæreste om det, fandt jeg ud af, at han var sammen med mig på højskolen dagen efter. Det gjorde, at jeg følte mig lidt objektificeret, når han sådan kunne skifte fra den ene pige til den anden. Men det var jo bare sex for ham ... For mig betød det mere ...

Min kæreste siger, at han elsker mig, og at han aldrig har følt sig så forelsket i nogen før. Han har heller aldrig haft en rigtig seriøs kæreste. Han er ked af, at jeg har det sådan her med det, men synes det er svært at snakke om. Ligeledes gør jeg. Jeg forstår dog ikke, hvorfor det plager mig så meget, når jeg også ved, at det er fortid. Hvorfor berører denne pige mig så særligt meget? Jeg føler næsten, han har været mig utro, selvom det selvfølgelig ikke er tilfældet ...

Kan I hjælpe mig med at komme videre?

Min kæreste er 25 og jeg selv snart 23. Vi har været kærester i et halvt år.

Mvh. A

SVAR:

Hej kære A

Tak for dit spørgsmål til os!

Skubbe tanker væk

Du fortæller, at din kæreste før jeres forhold har været sammen med mange forskellige piger. På et tidspunkt blev du en af dem, han var sammen med. Det lyder til, at du i lang tid har kunnet skubbe hans seksuelle erfaringer væk ved at sige: “Det skete, før vi blev kærester.”

Du har sandsynligvis også før tænkt meget på de situationer og piger, din kæreste har været sammen med. Fortællingen fra broren blev bare så detaljeret, at det ikke længere var muligt at holde dine tanker og følelser på afstand. Jeg forestiller mig, at historien særligt gjorde indtryk, fordi den handlede om det frækkeste sted, din kæreste har haft sex.

Er jeg nok?

Jeg forestiller mig, at du føler dig usikker. Usikker på, om du er lige så god som de andre sexpartnere. Måske tænker du, om din kæreste synes, I har lige så god sex? Og om han synes, at I også har sex frække steder? Jeg forestiller mig, at du stiller dig selv en masse spørgsmål, som gør dig usikker på, om du er “nok” for din kæreste.

Hvis det er rigtigt, vil jeg bare sige, at din usikkerhed er helt forståelig. I tiden, hvor I var bollevenner, virkede det ikke til, at din kæreste forstod, hvad sex egentlig betød for dig. I den tid viste han dig ikke, at du var nok for ham. Måske kan du bruge vores artikel Hvad er jeg værd? som input til at se lidt mere på, hvor du selv finder din værdi.

Fokuser på nutiden – ikke fortiden

Hverken du eller din kæreste kan ændre på hans fortid. I stedet vil jeg foreslå jer at fokusere på nutiden: jeres parforhold. Jeg vil anbefale jer at stoppe med at tale om, hvilke seksuelle erfaringer han har gjort sig. Det gør ondt på dig og vil skabe et stort forventningspres på dig om at leve op til hans tidligere sexpartnere. I stedet kan I bruge tid på at tale om, hvad I hver især sætter pris på ved hinanden (udseende, væremåde, interesser osv.). Jeg kunne forestille mig, at du har brug for at høre, hvorfor din kæreste kan lide netop DIG.

Det kan også være godt at tale om kærlighedssprog, som I kan læse mere om i bogen Kærlighedens fem sprog af Gary Chapman og i vores artikel Kærlighed i praksis. De to steder kan I få konkrete ideer til, hvordan I kan vise hinanden kærlighed.

Dernæst kan I gå videre til at tale om, hvad der fører til god sex hos jer, og hvad I kan lide seksuelt. I kan også fortælle hinanden, hvis I har nogle fantasier eller steder, I gerne vil dyrke sex. Øvelsen bliver simpelthen at dreje lyset væk fra oplevelser med andre sexpartnere og over på jeres forhold og jeres sex. Hvad gør sex mellem jer to dejligt? Måske kan I hente inspiration i vores artikel Vejen til god sex.

Jeg håber, I finder ud af at komme godt videre sammen.

Bedste hilsner
Charlotte