Hvordan kan jeg få ændret mit negative syn på mænd og sex?
Hej Adam og Eva!
Jeg skriver, fordi jeg kæmper lidt med nogle tanker om mænd og sexualitet. Jeg ønsker ikke at sige noget dårligt om mænd eller sexualitet. Problemet er bare, at selvom jeg godt ved i min fornuft, at det er en god ting, Gud har skabt, kan jeg alligevel have det følelsesmæssigt svært med emnet. (Er jomfru, men vil gerne kunne giftes en dag).
Jeg synes, kombinationen af “mænd” og “sex” nogle gange bliver fremstillet lidt negativt. Når man taler om mænd og sexualitet, taler man fx ofte om pornografi, hvilket jo er negativt. Jeg har også hørt, at mænd af naturen er polygame, hvilket jo heller ikke er positivt. Og så har jeg også hørt, at mænd godt kan have sex med en eller anden tilfældig kvinde og så bare “glemme” det bagefter, hvorimod en kvinde bliver meget mere følelsesmæssigt påvirket.
Hvis jeg var gift og vidste, at min mand synes, det kunne være lige så rart at have sex med nabokonen, er der jo ikke noget sjovt ved det længere. En af fiduserne ved sex efter min mening er jo også at føle sig særlig. Hvis jeg var gift, ville jeg ønske, min mand sagde noget i retning af: “Det ville da være gyseligt at have sex med andre end dig.”
Jeg tror, en del af mit problem er, at der i skolen var en dreng, der var så fræk at udsætte mig for pornografi. Det har påvirket min opfattelse af mænds syn på kvinder og sex.
Jeg tror på, at en mand kan have et kristent og godt forhold til sex. Men hvordan ser det lige ud?
Nå, undskyld mig, og der er i hvert fald ikke nogen, der skal tage det her personligt.
Håber, I kan hjælpe mig! På forhånd tak!
Mvh Kvinde, 26 år

SVAR:
Kære kvinde
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt, du henvender dig i stedet for at gå med alle disse tanker alene.
Det gør mig ondt, at du skal gå og være frustreret over tanker om mænd og sex. Du har ret i, at sex fra Guds side er tænkt som noget herligt mellem et par, som elsker hinanden. Som med så meget andet kan vi mennesker komme til at misbruge Guds gode opfindelser. Men i udgangspunktet er både mænd, kvinder og sex skabt til noget godt.
Porno og dårligt syn på mænd og sex
Det gør mig også ondt, at du i skolen er blevet udsat for pornografi. Jeg er usikker på, om det betyder, at drengen tog billeder af dig, eller om han viste dig pornografiske billeder/videoer. Uanset hvad, kan jeg høre, at det har rystet dig. Det kan jeg godt forstå.
Sex er personligt, og når du helt uforberedt skal forholde dig til billeder af andre (eller dig selv) i seksuelle situationer, oplever du måske forvirring eller følelser af skam og af at være beskidt. Og selvom det kun var situationen med pornografien, som var beskidt, kan det nemt overføres til at handle om al sex og alle mænd generelt.
Grundtanken om, at mænd og sex er noget ucharmerende, kærlighedsløst noget, bliver forstærket, når du hører sætninger som, at mænd er mere interesseret i sex end i den kvinde, de har sex med.
Andet syn på mænd og sex
Det giver mening, at din oplevelse i skolen har været med til at farve dit syn på mænd og sex. Desværre har den fået den forkerte farve og matcher ikke realiteterne om mænd og sex generelt. Her er, hvad jeg ved om mænd og deres forhold til sex:
1. En mand kan ikke have sex med en tilfældig kvinde og så være fuldstændig upåvirket bagefter.
2. Alle de mænd, jeg kender, som er gift, vil kun have sex med deres egen kone. De vil gøre alt, hvad de kan for at forblive tro mod hende. En smuk kvinde kan godt få dem til at spekulere over, hvordan sex med hende kunne være, men de kunne ikke finde på at handle på det, og spekulationen vil gå væk igen. Og sex med et menneske du kender rigtig godt og har knyttet dig til i ægteskab, har potentiale til at være langt, langt bedre end sex med tilfældige kvinder i kortere tid.
3. Sex er, hvad vi gør det til. Det vil sige, at du nok skal kunne finde nogle mænd (og kvinder!) som har valgt, at sex skal være overfladisk og for sjov, uden der følger et reelt forhold eller kærlighed med. Du vil også kunne finde mange mænd, som leder efter det samme som dig: Ét menneske at elske hele livet. Ét menneske at have sex med. Ét menneske, som synes, du er noget helt særligt, og at sex med dig er det eneste som du'r. Og med sådan en mand bliver sex bestemt ikke negativt (og det gør manden heller ikke!)
Udforsk sagen
Så nu ligger der en udforskningsrejse foran dig, kære kvinde. Du har en tese om, at mænd og sex er noget negativt rod. Jeg har erfaringer og fakta, som siger noget andet. Men for at dine grundtanker kan ændres, og for at den erfaring, du fik i skolen, ikke får lov at dominere hele dit syn på mænd og sex, bliver du nødt til at få dig nogle nye erfaringer og tanker om mænd og sex.
Det kan du for eksempel gøre ved at snakke med andre om dine spørgsmål, ligesom du nu har gjort med mig. Har du veninder, som er gift – og kunne du måske spørge til deres erfaringer med at føle sig som noget særligt overfor deres mand? Har du drengevenner – og kunne du måske spørge til deres tanker om sex og parforhold? Det kan være svære emner at bringe på banen, men jeg håber, du alligevel finder modet, så du får mere information at danne en mening ud fra.
Kan du li' at læse, er der også mange kristne bøger om det at være i et parforhold eller at være mand, og sådan en bog giver dig måske et mere nuanceret billede på både mænd og sex. Jeg vil varmt anbefale bøgerne Skabt som mand og Det meningsfulde ægteskab. Find selv flere her.
Eller kig på nogle af artiklerne her på siden. Jeg foreslår bl.a. dem her:
Sex i Bibelen – stærke sager
Værd at vente på
Vejen til god sex
Både mænd og sex kan føles som at være fra en helt anden planet, så der skal masser af viden til, for at vi forstår begge dele bedre.
Jeg vil ønske dig Guds velsignelse i din udforskning. Jeg håber, at dine tanker om både mænd og sex bliver mindre frustrerende efterhånden, som du finder ny viden.
Venlig hilsen
Maria