Hvordan finder jeg ud af, hvad han egentlig vil med mig?
Hej.
En fyr og jeg havde set hinanden igennem flere perioder over et par år, og der har altid været noget flirten mellem os, men også en masse drama osv. Så her i år begyndte vi seriøst at se hinanden igen. Vi sås i 4 måneder og jeg var egenligt ikke indstille på, at skulle have en seriøs kæreste eller noget, men jeg følte virkelig det her. Der var selvfølgelig både op- og nedture og mange mixed signals, men jeg troede virkelig på, at det skulle være ham og jeg nu. Vi var dog aldrig kærester med titlen, men vi var helt ligesom kærester. Vi matcher så godt sammen på alle punkter, og mit sexliv har aldrig været bedre.
En dag ud af det blå skriver han til mig, at han ikke kan mere, og vi snakker ikke sammen i et par måneder. I weekenden mødes vi så i byen, og vi ender sammen hjemme hos ham. Alt føltes, som det plejede. Bedre sex end med nogen anden, og han skulle hele tiden holde om mig og holde mig i hånden. Det var fantastisk! Da jeg så skulle hjem fra ham, spørger jeg lidt i sjov, om han syntes, det var dumt, at vi tog hjem sammen, hvor han svarede: “Det ved jeg ikke.” Jeg tog hjem med en tom følelse og vidste ikke, hvad jeg skulle stille op, for jeg vil heller ikke presse på.
Jeg snakkede med mine veninder, og de sagde, jeg skulle prøve at sende ham en Snapchat. Det gjorde jeg, og den åbnede han bare uden respons. (Dog skrev jeg ikke noget på billedet, det var bare et billede ud i rummet.) Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg vil bare have ham tilbage … Mine veninder tror, det handler om, at følelserne kommer for tæt på ham. (Der er selvfølgelig en del mere til historien, men det gik godt mellem os, så jeg er bare forvirret.) Hvad skal jeg gøre?
Hilsen anonym kvinde, 19 år

SVAR:
Kære anonyme kvinde
Tak for din mail og den tillid, du viser!
Jeg har læst din mail flere gange og tænkt over, hvad du fortæller, og hvad du spørger om. I mit svar vil jeg både gætte og spørge – jeg håber, noget af det kan være til hjælp. Det betyder, at noget af det, jeg skriver, sikkert rammer ved siden af. Glem det og fokuser på det, du kan bruge.
Jeg tror også, noget af det jeg vil sige, kommer til at gøre dig ondt – for en tid. Men det er sagt i den dybeste omsorg for dig og din situation og med tro på, at det kan pege i retning af et enklere liv.
Lad os komme til sagen
Du fortæller, at du har haft et noget stormfuldt og vekslende forhold til den mand, du er forelsket i, og at I efter en tid hver for sig har været sammen igen, og at du nu savner en tilbagemelding fra ham. Der kan sagtens være sket mere, siden du skrev, men jeg tager udgangspunkt i det, du fortæller her. Jeg lægger mærke til flere ting, der kan gøre det svært for jer at finde fælles retning:
Uklar opstart
I havde en opstart med flirt og drama. Derefter begyndte I at ses mere, hvor du først ikke var klar til noget, men siden blev forelsket i ham for alvor, fornemmer jeg.
Hvis man fra starten har ærlig kommunikation, varme og respekt for den anden, giver man god opdrift for sit forhold. Det svarer til det, man gør for sin dag ved at spise sund morgenmad. Hvis et forhold begynder på mere usikker grund, kan det også gå godt. Det vil bare kræve, at begge parter finder nye og bedre måder at kommunikere på, og det kan man godt lære, hvis man vil og tør.
Uklar kommunikation
Jeg læser ud af din mail, at du – og måske også han? – en gang i mellem kommunikerer uklart. Du skriver noget med “mixed signals”; du joker, da du taler om jeres nat sammen; og du sender ham bagefter et billede uden tekst. Du tager kontakt, men du er ikke tydelig.
Jeg forstår godt, det kan være så ubærligt sårbart at komme helt ud af busken. Men for alle vigtige relationer i vores liv kommer der et tidspunkt, hvor vi er nødt til at sætte klare ord på det, vi vil og føler. Jeg tror, det tidspunkt er kommet for dig i forhold til denne mand. Der er en artikel fra hjemmesiden her, som giver andre vinkler på det: Slip angsten – giv nærheden en chance.
Han lader til at blive tavs, når det går bedst
Det må være både frustrerende og forvirrende for dig. Der er ikke noget at sige til, hvis det kræver mod af dig at være tydelig.
Når han ikke griber chancen for at få dig for alvor, kan der være mange årsager til det. Først tænker jeg, at han måske ikke tør, hvis jeres forhold har været lidt usikkert eller dramatisk indtil nu. Der er også den smertefulde mulighed, at han ikke holder lige så meget af dig som du af ham. Og der kan være tusind andre årsager, som du først kan undersøge eller udelukke, når du taler med ham. Dine veninder ved det lige så lidt som du, og det er nok på tide at det er ham og ikke dem, du taler med om det.
Måske kan dette svar til en anden hjælpe dig et stykke ad vejen: Hvorfor kan vi ikke få det til at fungere, når vi er glade for hinanden?
Vejen frem: Stå ved din egen side
Her er jeg nødt til at begynde et helt andet sted og det bliver svært, for nu gætter jeg meget:
Når jeg læser din mail, fornemmer jeg uro og flimren i dig. Kan du genkende det? Både i din fortælling, i din måde at fortælle på og i det, du fortæller, at du siger til den mand, du er forelsket i.
Jeg får en fornemmelse af, at du mangler for alvor at vælge dig selv til og at stå ved din egen side i last og brast, i kærlighed og modgang. Du spørger, hvordan du kan få ham tilbage. Det spørgsmål, du måske skal stille først, er: “Hvordan får jeg mig selv tilbage?” Ingen af os har mod eller styrke til at være ærlige (og derfor sårbare) foran en anden, hvis ikke vi ved, at vi altid vil stå ved vores egen side, tale vores egen sag, vove pelsen for at få det, vi drømmer om.
Ærlig kommunikation
Når du undlader at være ærlig over for ham, lader være med at spørge, hvad han mener, undlader at bede om tydelige svar, så svigter du dig selv. Og ingen har styrke til at blive svigtet af både os selv og andre. Og måske vover du ikke at få nej fra ham, fordi du nu og da ikke står op for dig selv?
Prøv at vende det rundt: Sig hvad du har på hjerte. Uden jokes, drama, sex, SMS eller billeder uden tekst. Sig det ærligt, stille og roligt med ord. Og se hvad der sker.
Du ønsker ikke tilfældig sex, lyder det til. Hvis du ønsker at være eksklusive kærester, privat og offentligt, så lad være med at nøjes med mindre end det. Og din melding til fyren må være: “Jeg er forelsket i dig, og jeg ønsker, vi skal være rigtige kærester. Jeg har brug for at være ærlig over for dig nu. Vi kan ikke være venner, jeg ønsker at være din kæreste. Hvis du ikke kan det, så må vi skilles her, og jeg ønsker jeg dig alt det bedste i livet.”
Så må han sige til eller fra. Det er også en invitation til ham om at være ærlig. Det kan både betyde helt nye horisonter for jeres forhold, og det kan betyde, at I må gå hver til sit.
Uanset hvad har du vundet det vigtigste: Dig selv. Du vil måske blive overrasket over den ro, glæde, enkelhed og selvrespekt, der vokser ud at noget så både skrækindjagende og vidunderligt som det at sige, hvad du har på hjerte.
Jeg ønsker dig og den unge mand alt det bedste!!
Bedste hilsner fra
Anne K