Hvordan finder jeg sammen med nogle i min gymnasieklasse?
Hej Adam og Eva - Tak på forhånd!
Hvordan det hele startede: Siden 1.g har jeg haft det svært i min klasse. Jeg kunne ikke finde ud af, hvilken gruppe jeg hørte til, men til sidst lykkedes det mig dog at komme ind i en gruppe. Men jeg havde aldrig rigtig lyst til at være sammen med dem. Var kun sammen med dem, fordi jeg ikke havde noget andet valg. Det resulterede så i, at jeg trak mig og ville i stedet være sammen med mine andre venner udenfor klassen.
Min situation i 2.g: Under Corona-nedlukningen har jeg ikke haft meget kontakt med dem. Jeg har dog haft kontakt med to, og én af dem er i den gruppe, jeg trak mig fra. Efter vi kom tilbage, kunne jeg godt mærke, at jeg ikke var en del af deres gruppe længere, og at de er meget lukkede. Jeg sidder stadigvæk sammen med dem og går med dem, men det er anderledes. Det er svært at gennemskue de her grupper. Jeg ved ikke præcist, hvad det skyldes, at de ikke vil mig, eller hvorfor tingene er som de er, men jeg ville ønske jeg vidste det.
Min situation i 3g: Derfor går jeg lidt rundt og frygter, at jeg kommer til at være helt alene i 3g og ikke være en del af en gruppe. Jeg ved, man kan gøre mange ting selv, og jeg er godt i gang med at genfinde min gode rolle i klassen. Jeg ved, man kan invitere folk hjem og tage initiativ eller lave en kage til klassen, snakke med min studievejleder og forældre, skifte gymnasium eller vente et år, hvor du så tager 3.g næste år. Men jeg ved, at det måske ikke gør min situation bedre, og jeg ved inderst inde, jeg ikke vil vente et år. Jeg har ét år tilbage, og det kan jeg ikke droppe pga. det sociale i min klasse.
Men hvad gør den kloge, hvis man har gjort disse ting, og man ikke ved, hvad man skal gøre? Jeg ved, man kan lære at leve med, at man ikke har nogle venner i sin klasse men kun udenfor sin klasse. Det føles bare ikke som noget godt ift., man stadig har et helt år tilbage. Det er nemlig lang tid at gå alene rundt.
Kh pige, 18 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej pige!
Tak for dit spørgsmål til os. Jeg forstår godt dine tanker og bekymringer om at blive alene i din gymnasieklasse. Det er vigtigt med et sted at høre til og føle sig godt tilpas.
Det kloge at gøre
Når jeg læser din beskrivelse af din gymnasietid, kan jeg se, at du allerede har tænkt en masse tanker om, hvad du kan gøre. Det er nogle gode forslag!
Jeg kan også læse, at du alligevel er i tvivl om, hvad der er det kloge at gøre. Når jeg hverken kender dig eller din situation så godt, er det svært helt at svare på, hvad der er det kloge. Derfor vil jeg komme med to afsnit. Det første er nogle spørgsmål, du måske kan bruge til overvejelse. Det andet handler om, hvad jeg tænker kunne være en god handleplan.
Spørgsmål til overvejelse
1. Hvorfor var det svært at finde ind i en gruppe? Følte du, de var svære at blive venner med, eller følte du dig anderledes end dem?
2. Hvorfor havde du ikke lyst til at være sammen med den gruppe, du så blev en del af?
3. Hvordan kan det være, at du nu forsøger at være sammen med gruppen tilbage fra 1. g, når du dengang egentlig ikke ønskede at være sammen med dem?
4. Hvad er det for nogle venner, du godt kunne tænke dig at høre til hos – eller gå sammen med? Hvilke forventninger har du til en gruppe, du gerne vil være med i?
5. Har du gode venner andre steder? Kan du få gode venner på et valgfagshold eller fra en parallelklasse?
Tal med nogle vigtige voksne
Jeg tænker også, det kunne være godt at lade nogle voksne omkring dig vide (nogle af dine vigtige voksne), hvordan du har det. Du nævner selv dine forældre eller din studievejleder. Det kunne også være en af dine lærere. Det siger jeg, fordi jeg tror, det er klogest ikke at gå alene med din ensomhedsfølelse og dine tanker.
Måske kan du bruge spørgsmålene ovenfor til at tale med nogle, du stoler på. Når nogle voksne kender din situation, kan de bedre hjælpe dig. Fx med at se muligheder og tilrettelægge tingene, så det måske bliver nemmere at finde den gruppe eller de venner, du føler dig tryg sammen med.
Dine forældre kan fx hjælpe med at lave aftensmad, så du kan invitere gruppen hjem. Eller læreren kan hjælpe med, at du kommer i gruppearbejde med nogle bestemte, så I prøver at lære hinanden bedre at kende.
Jeg håber, du kan bruge både spørgsmålene og forslagene til at få snakket med nogle voksne, du har tillid til.
Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre, der er i en situation, som minder om din:
Hvordan skaber jeg relationer til mine kammerater i gymnasiet?
Hvordan kommer jeg gennem gymnasiet?
Du er altid velkommen til at skrive igen.
Mvh Charlotte