Hvad siger Bibelen om at flytte sammen, inden man bliver gift?
Hej Brevkasse
Jeg har haft en diskussion med en, om Bibelen siger, om man må flytte sammen, inden man er gift.
Kan I svare på det? Er det forkert at flytte sammen, inden man er gift? Eller er det bare en opfordring?
Mvh M, 17 år

SVAR:
Hej M
To svar
Der er nok to lige rigtige svar på dit spørgsmål. Det ene er: “Man kan ikke finde noget sted i Bibelen, hvor der direkte står, at man ikke må flytte sammen, inden man er gift.”
Det andet svar er: “Hvis man læser Bibelens brugsanvisning om sex og ægteskab, kan man ikke rigtig nå til anden konklusion, end at man skal vente med at flytte sammen, til man er gift.”
To svar – men egentlig kun et svar
Er det ikke underligt, at begge svar er rigtige? Jo, men tillad mig et grotesk, men samtidig tydeligt eksempel:
Spørgsmål: Må jeg godt slå min nabos lille hund ihjel, fordi jeg har lyst til det?
Svar 1 er, at der ingen steder i Bibelen står et vers, der direkte forbyder, at man afliver hunden.
Svar 2 er, at man skal godt nok læse Bibelen på en mærkelig måde, hvis man ikke kan se, at man ikke må slå naboens hund ihjel. Bibelen taler meget om, at vi skal elske hinanden – og det er da ikke at elske naboen at slå hendes elskede lille Fiffi ihjel!
Så det samlede svar, der fremkommer ved at bruge sin sunde fornuft, er: Bibelens brugsanvisning fortæller os, det er forkert at slå Fiffi ihjel.
Flytte sammen
På samme måde med det at flytte sammen uden at være gift: Intet konkret vers, men alligevel et konkret svar. Bibelen taler konkret om, at sex kun hører hjemme i ægteskabet – altså ikke, før man er gift. Du kan læse mere om det i vores artikler Ægteskabet og Bibelen og Sex i Bibelen – stærke sager.
Jamen – kan man ikke godt flytte sammen og så bare lade være at have sex, indtil man er gift?
Teorien
I teorien kan man måske godt flytte sammen og lade være med at have sex. Men det må være en pine uden lige: Her danser den, man elsker, rundt omkring mig både morgen og aften – og så skal jeg bare holde mig for mig selv. Det er vist ikke sundt for parforholdet. Utallige pars erfaringer er også, at det holder kun i teorien: Man ender i samlejet før eller senere. Så i praksis fører det enten til selvpineri eller fiasko.
Og hvad er for resten pointen med at flytte sammen, hvis det er sex-frit? Måske noget omkring boligforhold og økonomi. Men var det så ikke smartere at blive gift (og eventuelt at udskyde den måske udgiftskrævende bryllupsfest til senere)? Eller finde en anden løsning på det med boligforhold og økonomi – det klarede man da før i tiden, og vi er vel ikke dårligere til at løse problemer, end man var før i tiden?
Eksempel for andre
Lad os nu sige, at man lykkes med at flytte sammen og leve glad og sexfrit indtil den store bryllupsdag. Er det hele så ikke ok? Nej. Man er jo altid – hvad enten man vil eller ej – et eksempel for andre. Andre iagttager én og kan tænke: “Kan hun gøre det, så kan jeg også!” Og dermed kan man friste andre til at forsøge noget, som det par måske kan klare, fordi de er supermennesker, men som andre ikke kan klare. Parret giver et eksempel, der kan blive et stort problem for andre. Og under alle omstændigheder vil deres eksempel være med til at sige: “Det er skam helt ok at flytte sammen, inden man er gift!”
Bryllup er offentligt
Bibelen opfatter det at blive gift som det, der officielt binder en mand og en kvinde sammen og skaber et “hjem” og en “familie”. Man kan vel sige, at ved at flytte sammen uden at være gift modarbejder man denne bibelske skelnen. For parret lever i praksis som et hjem og en familie, men er det ikke. Faktisk er der rigtig meget på spil her, selvom det ikke umiddelbart ser sådan ud. Familien/hjemmet er og har altid været en af samfundets absolutte grundpiller. Alt, hvad der er med til at nedbryde et klart syn på, hvad der er hjem og familie, er med til at støtte de opløsende kræfter i samfundet.
Ægteskab er rammen om god sex
Jo mindre tydeligt det er, hvem der egentlig danner par for livet (og det gør man, hvis det er den kærlighed, Bibelen taler om), jo sværere bliver det også at leve op til den klare vejledning i Bibelen om, at man kun har sex med den, man danner par for livet sammen med.
Du kan læse mere i svar til andre på hjemmesiden. Begynd fx med dem her og find selv flere:
Hvordan ser man på det at flytte sammen før ægteskab?
Gør det en forskel, hvis vi forlover os inden vi flytter sammen?
De bedste hilsner
Sprint