Hvad kan jeg gøre ved mine ekstremt uregelmæssige menstruationer?
Hej Adam og Eva
Jeg er en pige på 16 år, som fik min første menstruation for 1½ år siden. Min menstruation har aldrig været regelmæssig, men det tætteste den har været på at være regelmæssig var de første par måneder efter min første menstruation. Men så begyndte at jeg få nogle virkelig stærke menstruationer og nogle menstruationer, der ikke var andet end pletblødning. I sommers havde jeg en periode på ca. tre måneder, hvor jeg slet ikke havde menstruation, men kun en lille smule pletblødning.
For omkring fire måneder siden begyndte det virkelig at eskalere, og jeg har blødt næsten hver eneste dag siden da. Nogle dage er der kun lidt blod i mit udflåd, og andre dage bløder jeg lige så meget som ved en normal menstruation. Men der er ikke rigtig noget system i, hvilke dage, jeg bløder meget, og hvilke dage, jeg bløder lidt, så det er ret umuligt at vide, om jeg nogensinde har menstruation. Det er især, når jeg fx har løbet en tur, at jeg pludselig bløder en masse i et par timer og får menstruationslignende smerter i lænden. Også tit når jeg har haft afføring, kan der komme ekstra blod ud af min skede.
Jeg ved, det er normalt at have uregelmæssig cyklus i de første par år efter den første menstruation, men er det normalt, at den er så ekstremt uregelmæssig? Det er generende, at jeg hele tiden er nødt til at have bind eller trusseindlæg på. Jeg har læst om livmoderhalskræft, men det siges, at man ikke kan få det, når man er jomfru, som jeg er. Er det korrekt?
Hvis det “kun” er hormonel ubalance, jeg lider af, er der så noget, jeg selv kan gøre for at udligne det – ud over at komme på p-piller?
Hilsen en bekymret pige

SVAR:
Kære pige
Jeg vil give dig helt ret i, at din menstruation er ekstremt uregelmæssig, og det må være meget generende for dig.
Ikke livmoderhalskræft
Jeg tror bestemt ikke, du har livmoderhalskræft, da dine symptomer ikke tyder på det, og som du selv skriver, er det meget sjældent, man ser denne kræftform hos en jomfru. Jeg mener dog, at du skal tale med din læge.
P-piller er en god mulighed
Jeg tror ikke, der er så meget, du selv kan gøre, men p-piller vil måske være en god mulighed for dig. P-piller kan styre ens menstruationscyklus, så du kun bløder i én uge hver 4. uge, og din menstruation vil blive mere regelmæssig, men tal med din læge om det.
Du kan læse mere om p-piller i vores artikel Info om p-piller.
Lægen kan også vurdere, om du skal have undersøgt din hormonbalance for at se, om der er en forklaring på dit blødningsmønster, eller om det bare er, fordi du kun har haft menstruationer i 1½ år.
Tal med en om det
Har du talt med din mor eller en anden voksen om det? Hvis ikke, vil jeg gerne opfordre dig til det, da det er en for stor bekymring at bære alene. Du kan måske vise din mor det brev, du har skrevet til os og mit svar. Måske vil hun gerne tage med dig til lægen?
Du kan måske få nogle tips i det her svar til en anden pige: Hvordan kan jeg tale med min mor om menstruation?
Jeg håber meget, mit svar har hjulpet dig videre, da det må være virkelig besværligt for dig hele tiden at være bekymret for, om du bløder. Du har brug for, at en læge ser dig og hjælper dig videre.
Hvis du har mere, du gerne vil spørge mig om, er du velkommen til at skrive tilbage.
Kærlig hilsen
Else