Har social angst – hvordan skal jeg få hende inviteret ud?
Hvordan kan jeg bedst invitere hende ud og fortælle, hvad jeg føler for hende? Har aldrig prøvet det før – altså at invitere nogen ud – er alt for genert, og jeg har social angst.
Mand, 18 år

SVAR:
Kære mand
Tak for dit spørgsmål. Du står i en situation, som rigtig mange kender. Jeg har også stået i den situation. Der er en sød pige, som du gerne vil invitere ud og måske også fortælle hende, hvordan du føler.
Egentlig meget enkelt
Jeg synes, det er lidt svært at skrive noget til dig, for på en eller anden måde tænker jeg, at svaret er meget simpelt. Og så ved jeg godt, at det slet ikke er så simpelt i virkeligheden. Det oplagte svar ville være at sige: “Just do it!” Der er noget sandhed i at sige, at det “bare” handler om at få det gjort. Men det er lettere sagt end gjort. Det ved jeg godt.
Mennesker er ikke enkle
En anden måde at sige det på er, at det her er rigtigt: “Du kan nærmest ikke gøre det forkert.” Og det her er også rigtigt: “Du kan nærmest ikke gøre det rigtigt.” Det er et paradoks.
Det er, fordi det handler om mennesker, og mennesker er bare ikke så nemme at finde ud af, som vi gerne ville have, at de var.
Et simpelt råd
Hvis jeg må give dig et simpelt råd, så er det: Prøv at se, hvad der sker. Måske går det godt, måske går det skidt. Det er svært at leve med den uvished, men den er en naturlig del af det at være menneske.
Du skriver, at du har social angst. Det gør det bestemt ikke nemmere! Jeg ved også, at det kan gøre det ekstra svært at leve med den usikkerhed, som jeg lige har beskrevet. Hvis jeg skal prøve at give dig et godt råd ind i den situation, så vil det lyde noget i retningen af: Del det med nogen. Hvad mener jeg så med det?
Find en sparringspartner
Jeg mener: Find en god ven eller måske en voksen, som du er tryg ved, og fortæl: “I morgen bliver en svær dag, for jeg har tænkt mig at invitere pigen ud.” Så ved du, at der er en anden, der ved, hvad du går igennem den dag, og så er der en, du kan snakke med bagefter.
Måske kan I aftale, at han eller hun ringer til dig på et bestemt klokkeslæt, eller måske kan du selv kontakte dem. Så får du mulighed for at “debriefe”. Det kan være rart. Bare lige ringe eller skrive og sige: “Nu har jeg spurgt hende. Vi skal på date i weekenden!” eller: “Jeg spurgte hende, men hun sagde nej. Det gør mig lidt ked af det …”
På den måde har du selv sat et lille sikkerhedsnet op, så du ikke står alene med den følelse, der kommer ud af situationen – om den så er god eller mindre god.
Du kan måske finde nogle ideer i vores artikel om Dating.
Jeg håber ikke, det var helt dumt, det jeg fik skrevet.
Mvh. Benny