Har jeg fået svamp i munden efter tungekys?
Hej. Igår fik jeg mit første kys, og så begyndte min kæreste og jeg at snave. Efter vi gjorde det, har jeg fået nogle ligesom knopper i min mund (i undermunden), og det gør lidt ondt, så jeg er bange for, at det er svamp.
Hvordan finder jeg ud af, om det er svamp? Hvis det ikke er svamp, hvad er det så??
S, 14 år

SVAR:
Hej S
Du har tungekysset med din kæreste og er nu bange for at have fået svamp i munden.
Svamp i munden
Svamp i munden viser sig som hvide flødeskins-belægninger (hvidt snask), der let kan skrabes af. Når de skrabes af, efterlader de et rødt, let blødende område. Det kan også vise sig som et rødt, ømt og sviende område. Da kan der også være revner i mundvigene. Over halvdelen af alle mennesker har naturligt lidt af disse svampe i munden, uden at de giver sygdom. Det er først, hvis immunsystemet bliver svagt, at de giver gener.
Måske ikke svamp
Dine gener fra munden er opstået lige efter, at du har tungekysset. Som du beskriver det, lyder det ikke som typisk svamp, men nærmere som blæner eller blister. Det er små ovale sår i munden, typisk på indersiden af kinden og på læberne, der kommer, efter man fx har bidt sig i læben eller på anden måde irriteret slimhinden. De kan være hvide eller gule og omkransede af et lyst, rødt område. Disse små sår er helt ufarlige, men kan godt være meget generende.
Hvis I har kysset i lang tid, tror jeg, det er disse blister, du har fået. Hvis det ikke er tilfældet, eller hvis dine knopper bliver store og ikke forsvinder efter en uges tid, synes jeg, du skal gå til din læge med det. Det skal du også, hvis der kommer hvide belægninger på.
Indtil da kan du på apoteket få noget mundskyllevæske, der kan hjælpe mod svien og hjælpe til, at det hurtigere forsvinder.
Håber du kan bruge svaret.
Venlig hilsen
Signe