Kom til at kysse en anden pige og har kæreste - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Ja, jeg hedder som sagt Kasper. Jeg har været sammen med min kæreste i 4 måneder nu. Jeg kendte hende fra min efterskole, hvor de sidste måneder blev ret seriøst. Jeg var vild med hende 4 måneder, før vi begyndte og få noget sammen, så det er rigtigt kærlighed fra min side af og det ved jeg, det også er fra hendes side af. Vi har det altid godt sammen. Det skal lige siges, vi bor langt fra hinanden. Men det har fungeret fint. Vi skriver og snakker i hverdagen så meget som muligt, men nu hvor vi er startet på hver sin skole, har der været lidt problemer med tilliden til hinanden, om man sagde sandheden, men det fik vi løst sådan, men jeg tror vi begge har det sådan lidt begge to endnu? Men vi vil ikke slå op på nogen måde, for vi har snakket om, at vi skal holde i nogle år.

Men nu til sagen! Jeg var til fest og der kom så en pige hen og dansede, som jeg kendte fra min nye klasse, så jeg tænkte jo ikke så meget. Jeg var rigtig, rigtig fuld, men så gik hun tæt på mig og begyndte og kysse mig og jeg tror ikke, det gik op for mig, før der var gået 10 sec og derefter skubber jeg hende væk, men jeg kan ikke huske, hvad jeg sagde til hende. Jeg ved bare, jeg fortrød det virkelig!!! Fordi jeg ser mig med den her pige i fremtiden og har så mange følelser for hende. Hun gør mig altid glad og kan hjælpe mig op, når det er mest svært.

Men jeg fortalte det her 2.5 uge efter det skete, nok fordi min morfar, som jeg havde det rigtigt godt med, nærmest som en far for mig, når jeg ikke ser min far, går hen og dør helt tilfældigt, hvor jeg gik fuldstændigt ned og fuldstændig glemmer og fortælle hende, at jeg kom til at kysse en anden pige. Jeg valgte så at fortælle hende det i går, fordi når jeg ser en pige, jeg vil leve sammen med i fremtiden, så kan jeg ikke have en løgn på samvittigheden og overhovedet ikke overfor en, der betyder ALT for mig!!

Hun har så valgt at tilgive mig, som jeg rigtigt glad for, men det er ligesom, hun ikke rigtigt kan komme sig over det og jeg vil gøre alt, men ligesom ingenting hjælper rigtigt, så jeg vil gerne have alles råd!!! Jeg er virkelig forelsket og elsker hende overalt på jorden. HJÆLP???

Kasper, 16 år

SVAR:

Kære Kasper

Tak for dit spørgsmål til Adam og Eva. Dejligt, at du har mod til at bruge os.

Og hvor er det dejligt, at du har en kæreste, som du er glad for – og som du bare ønsker at være god ved. Men du skriver, at du har kysset med en anden pige, og har det rigtig skidt med det overfor din kæreste. Jeg vil forsøge at give dig lidt gode råd, men også hjælpe dig til at forstå din kærestes reaktion.

Såret - føler sig svigtet

Hvor er det super godt, at du fik fortalt din kæreste om kysset. Hemmeligheder og løgne i et forhold ødelægger mere, end det gavner. Men det kan ikke undgås, at din kæreste er ked af det og føler sig svigtet - også selvom, at hun har tilgivet dig. Hun er blevet såret, og det tager tid for hende at blive hel igen. At tilgive betyder heller ikke at glemme. Smerten, over at du har kysset med en anden, kan være der - nogle gange i lang tid.

Tillid tager tid

Jeg læser, at det er 2,5 uge siden, at du kyssede den anden pige, og at det først var i går, at du fortalte din kæreste om det. Det betyder, at det stadig er meget nyt for din kæreste. For hende kan det føles som om, at hun har et åbent sår, der først skal til at heles. Det tager tid – ligesom tillid tager tid. Du må være meget tålmodig, fordi din kæreste MANGE gange skal opleve, at hun kan stole på dig. Det eneste du kan gøre er, at være dig selv og så give hende tid. Det er kun hende, der kan mærke, hvornår hun er klar til at stole på dig igen. Vis at du gerne vil hende og fortæl hende det! Det tar´ rigtig lang tid at opbygge tillid til en anden person, men det kan ødelægges på et splitsekund.

Lidt gode råd

Vis din kæreste, at du rigtig gerne vil hende. Fortæl hende det - men gør det i hendes tempo. Det er ikke sikkert, at hun lige nu, hvor ”såret er helt nyt”, har let ved at tage imod din kærlighed.

Den bedste måde, som du kan vise hende, at hun er den eneste ene, er ved at tænke dig godt om. Når du er til fest, så lad være med at drikke dig fuld. Når alkoholen kommer indenbords, kan der let ske ting, som vi senere komme til at fortryde. Du kan fortælle hende, at du ikke vil sørge for ikke at drikke så meget, når du er til fest. På den måde viser du hende, at du er villig til at gøre noget for at passe på jeres forhold.

Helt ok at savne…

Kære Kasper. Du fortæller også i dit brev, at du lige har mistet din kære Morfar, som du holdt rigtig meget af. Jeg får lyst til at skrive til dig, at du skal give dig selv lov til at være ked af det og savne ham. Det er helt ok og rigtigt. Når vi mister én, som vi holder meget af, er det vigtigt, at vi også giver os selv lov til at græde og savne. Det kan også være en god ide at snakke og fortælle andre om din Morfar. På samme måde som det kan tage tid at genvinde tillid – så kan sorgen tage lang tid. Og det er helt ok og naturligt!

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til at forstå din kæreste og hjælpe kærligheden.

De bedste hilsner

Karina