Får jeg snart min mens?
Jeg var hjemme fra skole en dag, fordi jeg havde ondt i maven og det nederste af ryggen og har ikke spist meget. Min mor sagde, det godt kunne være menssmerter. Siden da har jeg i to dage haft hovedepine og ondt i maven og ryggen, så jeg har de fleste tegn på mens. I dag fik jeg så den her slags opkastfornemmelse ud af det blå.
Tror du snart, jeg får mens? Mange af mine venner har fået mens, så vil gerne også snart have min
S, 12 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid rigtig godt at få sat ord på det, der fylder og finde nogle at spørge.
Måske ikke menstruation
Dine symptomer kunne godt være tegn på menstruation, men det kan også bare være, at du har haft en almindelig infektion. Hvis det var begyndelsen på menstruation, ville du også begynde at få lidt blod fra skeden eller brunligt udflåd. Derfor tror jeg, at det er usandsynligt, at det var menstruationen, der var på vej for dig.
Helt normalt
Jeg kan godt forstå, du er utålmodig og ønsker, at det snart er dig, der får menstruation. Man kan godt føle et pres, når nogle af pigerne fra klassen begynder at få det. Men som du sikkert ved, er det jo ikke noget, man selv er herre over, og det kommer, når kroppen er klar til det.
Nogle piger får menstruation, når de er 10 år, andre først når de er 15 år. Det er alt sammen helt normalt. Ofte ligner man sin mor på dette punkt, så du kan prøve at spørge hende, hvornår hun fik det.
De første tegn
De første tegn på begyndende menstruation er, at der kommer mere kraftigt udflåd, og i begyndelsen er det måske bare brunt udflåd i nogle dage. Derefter kan menstruationen være meget uregelmæssig i den kommende tid. Man kan have ondt i maven eller ryggen og også få humørsvingninger osv. Du kan læse mere i vores artikel Den første menstruation.
Jeg håber, at mit svar giver mening, og at du kan bruge det til noget.
Med venlig hilsen
Marianne Frøkjær Martinsen