14 år og forelsket i 18-årig - hvad gør jeg nu?

Vis spørgsmål

Landet ligger sådan, at jeg er blevet dybt forelsket i en 18-årig fyr, jeg har mødt igennem min kristne ungdomsklub. Jeg har kendt ham i cirka 8 måneder, men vi er først rigtig begyndt at snakke sammen for en måned siden.

Jeg har aldrig haft denne her følelse før og det er virkelig irriterende, for jeg kan ikke koncentrere mig om noget som helst. Især fordi jeg ikke ved, hvordan han har det med mig. Jeg ved ikke, om han bare synes, jeg er en lille pige på 14, om jeg er en af hans venner eller han faktisk synes, jeg er lidt sødere end de andre. Jeg kan ikke rigtig regne ham ud.

Det ene øjeblik snakker han kun med andre og giver mig på ingen måde opmærksomhed. Det andet øjeblik er han super sød og taler sødt til mig og smiler. Jeg har ingen ide om, hvad han tænker om mig og jeg ved ikke, hvordan jeg skal finde ud af det....Jeg har på fornemmelsen, at han bare ser mig som en fin nok ven, men jeg kan bare ikke holde det ud. Jeg kan på ingen måde læse ham og mit hoved springer snart af forelskelse. Hvad nu?

Mussergøj, 14 år

SVAR:

Kære forelskede Mussergøj

Tillykke med din forelskelse.

Forelskelse er dejligt, hårdt, skræmmende, skønt og meget mere.

Forelskelse er en følelse, der kommer og går. Nogen gange er det en stille dejlig følelse og andre gange er den næsten ved at vælte en omkuld.

Du skriver, at det er førte gang, du har denne følelse, og at det er irriterende, fordi du ikke kan koncentrere dig om noget som helst.

Det er klart. Du er næsten lige begyndt på dine teenageår, der sker en hurtig udvikling med dig i disse år, og første gang, du bliver forelsket, er det noget helt nyt, du skal forholde dig til. Og når du så bliver forelsket i én på 18 år, som er blevet noget ældre og sikkert også mere moden, så melder der sig sikkert også en stor usikkerhed hos dig. At han er 4 år ældre end dig, behøver ikke at betyde noget, når I bliver ældre. Men lige nu er I forskellige steder i jeres udvikling og det gør det ikke nemmere.

Men du skal nu til at øve dig i, hvad du gør, når du bliver forelsket. For det vil ske igen. Følelsen vil komme og gå, og du skal beslutte, hvad du vil gøre ved den, når den kommer.

  • Prøv om du kan hilse din forelskelse velkommen, og nyde at du er helt normal.
  • Prøv at snakke med nogen om det, gerne en der er ældre end dig. Når du går alene med dine følelser, kan de nemt komme til at fylde så meget, at du slet ikke kan overskue det, og så kan du ikke finde ud af, hvad du skal gøre.
  • Tag det roligt. (Jeg ved, det er nemt sagt). Da jeg var ung, spurgte jeg engang èn, hvad hun gjorde, når hun blev forelsket. Hun sagde: Jeg venter lidt og ser, om ikke det går over. :)
  • Du er 14 år, og du har mange år foran dig. Hvis det skal være ham og dig, så bliv rigtig gode venner. Man kan godt være sammen, og være gode venner og være forelsket uden at være kærester. Hvis så forelskelsen forsvinder, så har du stadig en god ven.
  • Og husk at være sammen med dine øvrige venner og veninder.

Her er en artikel og et svar fra denne hjemmeside, som handler om det samme. Prøv at læse dem:
Et trin ad gangen er det mest sikre
13 år og forelsket - skal jeg fortælle ham det?

Jeg håber, du kan bruge dette svar til noget. Og held og lykke med dine teenage-år.

Kærlig hilsen
Hanna Kiel