13 år – hvorfor er mine bryster så små???

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 13 år, og jeg føler, at jeg har for små bryster i forhold til mine klassekammerater.

Jeg er 169 cm høj og vejer 47-49 kilo. Næsten alle i min klasse har virkelig store bryster, og jeg bliver ked af det, når jeg kigger på deres bryster i omklædningsrummet.

Der er også en af mine veninder, som hele tiden siger, at jeg ikke har nogen former, og det gør, at min selvtillid falder. Er der noget galt med mig??

C

SVAR:

Kære C

Tak fordi du skriver ind til os og deler din bekymring. Det viser, at du tager dig selv alvorligt og er modig nok til at handle på det. Det er virkelig flot. Du rammer noget, som rigtig mange piger tænker meget på – specielt i teenageårene. Kroppen ændrer sig, og langt, langt de fleste føler sig på et eller andet tidspunkt forkerte. For store, for små, for udviklede, ikke nok udviklede. Vi sammenligner os med hinanden, og som du beskriver det, er omklædningsrummet særlig sårbart at være i.

Genetik, motion og kost

Lad mig først og fremmest slå fast: Der er ikke noget galt med dig. Hvordan vores kvindekroppe kommer til at se ud, afhænger i høj grad af genetik. Det er simpelthen indkodet i hver celle i kroppen, hvor høje vi bliver, hvordan vores tæer og fingre ser ud, og hvor store vores bryster bliver. Vi kan ændre lidt på disse ting ved fx at dyrke mere eller mindre motion, men grundlæggende ser vi ud, som det er bestemt gennem vores gener. I tiden som teenager er der nogle, som udvikler sig hurtigt og nogle, som udvikler sig langsommere. Det afhænger af østrogen-niveauet i kroppen, som også er bestemt af vores gener. Her har vi en tendens til at ligne vores mødre.

Har du snakket med din mor om, hvornår hun begyndte at få bryster, og hvordan de udviklede sig? Hvis du har ældre søstre, kan det også være en idé at tage en snak med dem. Det kan hjælpe dig til at forstå lidt af den genetik, du har med dig. Du er 13 år og er kun i begyndelsen af puberteten. Derfor vil jeg sige, at der er god chance for, at dine bryster vokser sig større de næste år.

Kost og motion kan ændre lidt på, hvordan vores kroppe kommer til at se ud. Hvis man dyrker meget motion og er tynd, kan det være sværere for kroppen at have energi til pubertetsudviklingen. Ud fra dine mål kan jeg gætte mig til, at du har en flot højde og måske er relativt tynd. Hvis du dyrker meget motion, kan det måske være en idé at skrue lidt ned for det.

Selvtillid

Det kan være et ret nedslående svar at få, at der i virkeligheden ikke er så meget, du kan gøre ved dine brysters størrelse. Derfor vil jeg pege på noget, som kan hjælpe dig med det største problem, som jeg læser det: din selvtillid. At blive mindet om, at du ikke er som de andre, eller at du ikke har former, må være hårdt. Og jeg kan godt forstå, det går ud over din selvtillid.

Men jeg har lyst til at sige til dig, at størrelsen på dine bryster ikke gør fra eller til i forhold til, hvor værdifuld en pige du er. Det ændrer ingenting ved, hvor god en datter, veninde og måske søster, du er. Og det ændrer heller ikke på, hvor smukt skabt du er. Sandheden er, at næsten alle ville ønske, de var anderledes. Vi vil alle sammen gerne ændre noget ved vores krop og tit også ved vores personlighed. Det er trist. For så er der ikke nogen til at være lige præcis dig eller mig.

Derfor vil jeg opfordre dig til at øve dig på at acceptere dig selv, som du er. Med alle dine kanter og former og sjove sider. At acceptere sig selv betyder, at du ikke bliver afhængig af andres dom over, hvordan du ser ud. Øv dig på det.

Du kan evt. læse lidt mere her:
Du er smuk som du er!
Ingen bryster og snart konfirmation – hvad gør jeg?
13 år – hvor længe går der, før mine bryster vokser?

Tag en snak

Jeg vil også opfordre dig til at tage en snak med din veninde, som tit fortæller dig, at du ikke har former. Ved hun godt, hvad det gør ved dig at blive mindet om det så tit? Måske lægger hun slet ikke mærke til, at hun nævner det tit eller tænker, at det nok ikke betyder så meget. Hvis hun er en god veninde, kan I få en snak om, hvad det betyder for jer at have den krop, I nu engang har.

I det hele taget vil jeg opfordre dig til at snakke med en, du har tillid til, om din manglende selvtillid. Det kan være, at vedkommende kan minde dig om det, jeg skrev lidt tidligere: At dine brysters størrelse ikke ændrer på, hvor dejlig en pige du er.

Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

Kærlig hilsen
Amalie