Virkelig vild med ham, men alt for genert - har I et godt råd?
Jeg er virkelig blevet glad for en fyr og jeg kunne godt bruge nogen råd. En butiksmedarbejder har virkelig fanget min interesse, og det er møg svært at få mulighed for at tale med ham. Jeg har lige haft lidt praktik i den butik, og fik da også talt lidt med ham. Jeg observerede meget, at han smilede til mig og små grined eller hvad man kalder det, når vi snakkede.
Men jeg kan ikke få mig selv til at finde ud af, om jeg har en chance eller ej. Hvad er det bedste at gøre, da jeg ikke længere er i praktik på hans arbejdsplads, men er virkelig vild med ham. Det eneste jeg ved, at han ihverfald ikke er forlovet, (Ingen ring hehe.) Håber virkelig på et råd, der kan hjælpe mig lidt vidre. :-)
Hilsen fra den generte, 23 år

SVAR:
Kære generte
Tak for dit spørgsmål. Jeg tror, de fleste kender til det, at have følelser for en uden at vide, om det er gengældt. Forelskelse kan være en helt fantastisk følelse, hvor man flyver rundt på ”den lyserøde sky”. Men samtidig er det også den følelse, der kan gøre os mest frustreret, hvis ikke den man er forelsket i bemærker en eller ikke gengælder ens følelser.
Forelskelse kommer og går
Forelskelse er en følelse, som vil komme og gå helt uden at du kan kontrollere det. For forelskelse er et forstadie, hvor du skal finde ud af, om modparten er interesseret og om det kan føre til et mere fast forhold. Dog behøver en forelskelse ikke føre til noget. Som jeg skrev før, er forelskelse en følelse, som kommer og går, men du kan vælge at ignorere følelsen og så vil den efterhånden forsvinde, men du kan også vælge at give forelskelsen plads til at vokse. Jo mere du lader tanker og følelser om ham fylde, jo mere vil dine følelser vokse samt ved at lære ham bedre af kende. Så det første, du skal gøre, er at tage et valg, om du gerne vil lære ham bedre at kende eller om du vil lade forelskelsen løbe ud i sandet? Det kan virke lidt mærkeligt, hvis du i forelskelsens rus føler, at han er den eneste ene. Men det er faktisk også dit valg, der er med til at gøre ham til den eneste ene.
Læs også artiklen: Den eneste ene og Ridderen på den hvide hest
Overvind genertheden og få en afklaring
Selvfølgelig er det vigtigt, at han gengælder dine følelser, men der er nok ikke nogen let udvej, når du skal finde ud af det. Simpelthen ved at spørge ham. Jeg kan godt forstå, at det er svært, når du er genert og ikke lige har modet. Det gør det altså også betydeligt sværere at lære ham bedre af kende samt gøre opmærksom på din eksistens, når du ikke er i praktik længere. Dog er det ikke helt umuligt. Faktisk kan du jo vende den om, måske er han for genert til at kontakte dig…
Det er svært for mig at tolke, om det, I har haft sammen, har været små flirtende eller bare har været en hyggesnak. Hvis du oplevede, at I havde noget sammen, som I kan bygge videre på, er det da værd at gå videre.
I enhver pige og i enhver dreng ligger der nogle grundlæggende ønsker, som jeg tror, du kan bruge til en mulig vej til ham. Ofte har piger som i eventyrerne et ønske om at blive reddet af ”prinsen på den hvide hest” og på samme måde har drenge ofte et grundlæggende ønske om at ”komme ungmøen til undsætning”. Det er disse grundlæggende ønsker hos drenge og piger, som ligger til grund for mange skrevne eventyr. Drenge/mænd ønsker at hjælpe og rede os piger/kvinder, hvis vi har brug for hjælp.
Du skriver, at du var i praktik i den forretning, hvor han arbejder. Hvad om du bad om hjælp med et eller andet, som var relateret til dit studie? Det kan give dig den mulighed, du skal bruge, for at han bemærker dig og hvor du kan lære ham bedre af kende. Man må godt som kvinde bruge list, hvis man gør det med respekt for den andens følelser.
… og giv slip, hvis han er optaget
Du skriver til sidst, at du ikke ved, om han allerede er optaget. Hvis det er tilfældet, er det vigtigt, at du igen tænker på det valg, du har om at lade forelskelsen brænde ud. Så er det vigtigt, at du undgår kontakt og forsøger at stoppe dine tanker, bevidst hindre dem i at kredse om ham, du føler dig tiltrukket af. Selvom du føler, at han er den eneste ene, vil en ny forelskelse spire igen en dag og hvor vil det være trist at have forfulgt en forelskelse til en, som allerede var optaget og måske været medskyldig i, at det forhold gik i stykker. Du har muligheden for at stoppe det, inden det kommer så vidt. Sommetider kan kærligheden og forelskelsen altså gå hver sin vej og da vil det være ukærligt at følge forelskelsen.
Forskel på forelskelse og kærlighed
Det er vigtigt for mig at præcisere at forelskelse ikke er kærlighed. Forelskelse er et hormon som frigives i kroppen og derfor kommer og går; kærlighed har en større dybde, fordi den rummer tryghed, samhørighed og ligeværdighed. Vi kommer ofte til at forveksle kærlighed med forelskelsen.
Læs mere om forelskelse og kærlighed her:
Forelskelse – en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Lad ikke frygten for afvisning styre - du har værdi uanset
Til sidst vil jeg gerne anerkende, at jeg også hører, at du har en frygt for at blive afvist. Det er en frygt alle ligger inde med, ikke kun i forholdet mand – kvinde, men også generelle forhold alt fra arbejdsrelateret til familie. Her er det vigtigt at pointere, at DU har værdi i dig selv og ikke i, om ham, du er forelsket i, gengælder dine følelser. Hvis han ikke er interesseret i dig, er det hans tab. Du mister ikke noget ved at blive afvist, for du har værdi. Du kan blive såret og det kan gøre ondt, men din egenværdi er intakt. Det er vigtigt, at du bevarer de værdifulde tanker om dig selv, for på den måde kan du komme videre med en erfaring for, hvordan du kan gribe den næste forelskelse an.
Held og lykke på jagten efter den eneste ene.
Hvis du ikke helt synes, jeg har svaret på det, du gerne ville have svar på, er du altid velkommen til at skrive igen med flere detaljer. Mit håb er, at mit svar kan hjælpe dig videre.
Med venlig hilsen
Hannah