Vild med veninde, men hun er ikke vild med mig ...
Hej brevkasse
Jeg er en 15-årig dreng, som er i tvivl, følsom og føler sig tom ...
Der er den her pige, jeg har kendt i et par år. Som jeg altid har følt noget for. Hun er den sødeste og smukkeste pige, jeg nogensinde har mødt. Jeg har altid blevet (og bliver stadig) genert, hver gang jeg prøver at snakke med hende og kommer til at være en helt anden person.
Når jeg er mig selv, er jeg meget følsom, stille og eftertænksom, men når jeg er i skole (og især over for hende) kommer jeg nemt til at blive en af de der tumper, der spiller hård og er højtråbende. Sådan har jeg egentlig ikke lyst til at være, men det er mega svært.
Vi blev venner og har været rigtig tætte, og vi har delt en masse ting sammen. Nu er det lidt sådan on&off, fordi jeg holder mig lidt tilbage, da jeg er vild med hende, men jeg ved, hun ikke er det med mig.
Hun har tit sagt, jeg er den bedste drengeven, hun nogensinde har haft ... Mit hjerte banker, når jeg tænker på hende. Det er pisseirriterende ... Jeg vil gerne have hende til at kunne lide mig eller i det mindste få den her følelse fjernet ...
S, 15 år

SVAR:
Hej S
Tak for dit spørgsmål.
Svært at være forelsket
Jeg synes, du meget fint sætter ord på dine tanker, og at du virker realistisk om dig selv og pigen, du er vild med. Det er jo ret fedt at være forelsket, men samtidig kan det være svært og fylde rigtig meget – på godt og ondt! Du skal vide, det er helt normalt at reagere og tænke, som du gør! Den pige rammer noget i dig, som er dybt, dejligt og spændende. Måske du føler, at du er den eneste, som synes, at en forelskelse kan være svær at være i. Jeg har selv prøvet noget lignende i din alder.
Hvad er du vild med?
For nogle er det godt at overveje nærmere, hvorfor man er forelsket. Hvad er det egentlig ved hende, du er vild med? Brug noget tid på det og skriv gerne nogle stikord ned. Fx noget om hendes personlighed, væremåde, sjove ting ved hende, udseende, hvordan du føler, når du er sammen med hende osv. Det kan måske gøre dig mere afklaret i, om hun er en, du vil satse på.
Vær åben – selvom det er svært
Dernæst vil jeg råde dig til at være åben for hende om dine følelser, også at du føler dig lidt “shaky”, når du er sammen med hende. Fortæl, at du kan komme til at opføre dig på en måde, som egentlig ikke er dig. Jeg tror, det kan være med til at nedbryde den facade, du har med at spille hård og opføre dig tumpet. Hvis du tør åbne op, viser du hende tillid, og så vil hun måske også åbne sig mere for dig.
Jeg ved, det ikke er nemt, men jeg tror, du vil opleve, at du nemmere kan være dig selv efter sådan en snak. Husk, du selv siger, at hun opfatter dig som en rigtig god ven, så hun vil sikkert tage godt imod din åbenhed.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Fra venner til kærester.
Held og lykke.
Kh Asbjørn Overby