Vild med min gode vens kæreste - kan I hjælpe mig?
Hej Adam og Eva. Jeg er vild med en af mine rigtig gode venners kæreste. Pigen går i min klasse og min ven går i klassen over os. Mig og pigen går i samme klasse, og når vi er sammen, har jeg det rigtig godt. En gang i mellem får vi øjenkontakt og det føles helt underligt at sidde i den ene ende af lokalet og se efter hende.
Vi har det rigtig godt sammen, og vi snakker rigtig meget sammen. Jeg har det også rigtig godt sammen med min ven (pigens kæreste), og jeg vil ikke have, at der sker nogen problemer mellen nogen af os! Jeg tænker tit på hende.
Jeg er virkelig på bar bund. Jeg vil ikke skabe nogen problemer for nogen parter.
Jeg kunne virkelig godt trænge til lidt hjælp! :)
Malthe, 14 år

SVAR:
Kære Malthe
Tak, fordi du skriver til os, håber ikke ventetiden på svar har været for lang. Det er ikke altid nemt at vente, når man virkelig trænger til hjælp.
Jeg vil gerne lige fortælle dig lidt om forelskelse og venskab.
Forelskelse kontra venskab
Forelskelse er en følelse, man ikke kan styre, men du kan vælge, hvad du vil gøre ved den. Vil du give den plads eller ej?
Venskab er noget meget værdifuldt og intimt. Din bedste ven/veninde er, en du deler alt med, en du griner og græder med, en du hjælper og han/hun hjælper dig.
Venskab kan vare hele livet og bestå, når alle andre ting omkring dig ramler.
Prøv evt. at læse følgende links om forelskelse og venskab, for at blive klogere på, hvad du står overfor:
Pigevenner og drengevenner
Gode venner
Forelsket - en fantastisk følelse
Tænk dig godt om og mærk efter
Du skriver, at du ikke ønsker at skabe problemer for nogle parter. Hvis det er det, du af et ærligt hjerte ønsker at holde fast i, tænker jeg, at du skal forsøge at gøre alt, hvad du kan for ikke at give plads til din forelskelse.
Du må tænke konsekvenserne igennem. Du kan eventuelt lave et stykke papir, hvor du opstiller for og imod.
Hvad kan du miste, hvis du giver din forelskelse plads og fortæller det til din ven og hans kæreste? Du kan risikere at miste din ven, men måske sætter du også mere over styr? Det er ikke sikkert at pigen gengælder din forelskelse og så står du uden ven(ner) og kæreste. Hvad vil de andre i de to klasser sige/gøre?
Modsat kan forelskelsen være så ustyrlig og svær at tøjle, at du alligevel skader venskabet, fordi du ikke kan være dig selv. Hvis du beslutter dig for ikke at give forelskelsen plads, kan det blive en hård kamp og svært at slappe af i fællesskabet med din ven og pigen. Er det kampen værd? Denne pige kunne måske gå hen og blive en rigtig god veninde i stedet??
Malthe, mærk efter. Hvad er det du ønsker?
Håber for dig at du finder ud af, hvad du skal gøre.
Med kærlig hilsen
Vivian