Vil mine fregner forsvinde helt?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva, lige siden jeg var lille har jeg haft fregner, og jeg har mistet flere med alderen, men jeg har stadig nogle endnu. Kommer de til at gå helt væk? Tak på forhånd.

vh 13 år

SVAR:

Kære dig

Tak for din mail.

Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du er træt af dine fregner og håber, de vil gå væk.

Ikke til at vide

Det er der nok ikke nogen, der kan forudsige. Mange oplever, at deres fregner aftager lidt med årene, men der er også mange, hvor det ikke sker. Jeg har selv fregner – har altid haft det og selvfølgelig specielt om sommeren. Det er genetisk bestemt ligesom formen på ørerne, tæerne, næsen m.m.

Bliv glad for dit udseende

Jeg tror, hvad enten det handler om fregner, øjenfarve, næsestørrelse eller andet, at vi alle skal lære at blive glad for den krop, vi har fået. Vi har en krop, og vi skal leve med den hele livet. Kroppen er en gave fra naturen, og uanset om vi tror på Gud eller ej, så er vi lidt af et mirakel. Træn dig selv til at være glad ved din krop. Det kommer til at påvirke dit sind og giver dig større styrke.

En lille øvelse

Se dig selv i spejlet. Nævn de ting du ser, som du er glad for. Prøv en øvelse, så du siger:

  • “Jeg ser mine øjne. Jeg er glad for, at jeg kan se. Jeg synes, det er fedt at se en fodboldkamp, skovens mange farver eller den vilde dramatiske himmel, og når jeg ser et lyn. Gud, tak for de øjne, du har givet mig.”
  • “Jeg ser mit hår. Det er rart at have hår, at det vokser, og jeg kan gøre forskellige ting med det. Det var sjovt, da jeg prøvede at klippe det selv – selvom jeg nok ikke lige gør det igen!”
  • “Jeg ser min næse. Når jeg vender mig med siden til, giver den mig min helt egen profil. Den er med til at gøre mig til mig. Jeg husker, da min mormor altid “duttede” mig på næsen. Det var hyggeligt.”
  • “Jeg ser min mund... bla, bla, ...”

Det handler om at fylde dig med gode tanker om dig selv og din krop.

Måske synes du, det er helt hen i vejret at gøre sådan noget. Fint nok. Så lad være. Men hvis du kæmper meget for at kunne lide din krop, kan du jo prøve, når ingen ser og hører dig. Sund kropsglæde er en god ting at arbejde på.

De bedste hilsner fra en fregnet redaktør :-)
Benna