Vil min fortid med seksuelle overgreb præge mig for evigt?

Vis spørgsmål

Kære a&e, tak for nogle fantastiske svar på mine mange problemer, nu er jeg så tilbage igen med et helt nyt spørgsmål!

Jeg er 13 snart 14, og jeg har en fantastisk kæreste på 16 år, vi har et meget tæt bånd, og vi har begge lyst til sex. Jeg ved godt, loven siger, man skal være 15, før man må ha sex, og det er forståeligt, men vi er altid meget tæt på at gøre det, det eneste der holder os fra det er loven og min fortid..

Da jeg var 6-7 år, var min familie hos min faster, og jeg var gået ovenpå for at se, hvad hendes kæreste lavede.. Han fik mig til at sidde på hans lår og begyndte at røre ved mig på lår, arme og mave. Jeg kunne næsten ikke komme væk, han forsøgte at voldtage mig et år senere i julen, da de var hos os, jeg har aldrig fortalt nogen det ud over min kæreste her i weekenden ...

Min kæreste har hjulpet mig til ikke at være bange for hans berøringer og sådan, og det er virkelig rart ... Men tror I, at min fortid har sat sit præg på mig for evigt, så jeg især vil være for bange ved min første gang?!? Og er der noget, jeg kan gøre ved det?

kh fortvivlet pige, 13 år

SVAR:

Kære Dig

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil prøve at give dig nogle svar på dine spørgsmål.

Krænkelser

Ud fra det du skriver, kan jeg se, at du har været udsat for nogle krænkelser meget tidligt i dit liv. Seksuelle krænkelser og forsøg på voldtægt er nogle alvorlige ting, og det er noget, som er alt for tungt at gå med alene. Derfor tænker jeg, det er rigtigt godt, at du har haft mod til at fortælle din kæreste om det, og at du også skriver her til os om det. Men jeg tænker, det er så alvorligt, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne finde en voksen, som du har tillid til, og som du kan dele disse oplevelser med.

Hvis du var blevet kørt ned i et vejkryds, så vil det typisk give nogle fysiske sår. En krænkelse, som den du har oplevet, vil meget ofte give nogle psykiske sår. Fysiske sår kan hele op, og det kan psykiske sår også. Men der er brug for en voksen at dele det med, som kan drage omsorg for dig. Desuden vil den voksne sammen med dig nærmere kunne afklare, om der skal foretages en anmeldelse til politiet af voldtægtsforsøget. Læs mere om det i artiklen Om seksuelle overgreb.

Fortidens præg

Du spørger til, om din fortid har sat præg på dig for evigt. Det er et rigtigt godt spørgsmål, og det er både forståeligt og godt, at du stiller det. Mit svar er både et ja og et nej. For der er risiko for, at sådanne oplevelser sætter nogle spor, der kan præge resten af livet. Men det gælder særligt, hvis oplevelserne ikke bliver bearbejdet. Derfor er det så vigtigt, du finder en voksen, som kan hjælpe dig gennem denne bearbejdelsesproces. Men det er faktisk muligt at få sådanne oplevelser bearbejdet, så de ikke præger resten af livet. Og derfor er mit svar også et nej til, at det behøver at præge resten af dit liv.

Risiko for nye krænkelser

Når man har oplevet en seksuel krænkelse, er der risiko for, at man bliver ligeglad med sine egne grænser, eller at man ikke længere tror, man har ret til sine egne grænser. Derfor er der en risiko for, at du ikke kan modsætte dig presset for en ny krænkelse - altså sex med din kæreste. Jeg ved godt, at du sikkert ikke tænker det som en krænkelse, hvis du havde sex med din kæreste. Men når der er en lov, som siger, at en person over 15 år ikke må have sex med en person under 15 år, så skyldes det en viden om, at det bliver en krænkelse for personen under 15 år, fordi man ikke vurderer, at en person under 15 er klar til at have sex.

Derfor tror jeg, du står i en alvorlig udfordring i øjeblikket, hvor der er to særlige risikoområder. Det ene er, at der er risiko for, at du igen bliver krænket. Selvom du måske allerede føler dig meget voksen, så har du jo alligevel en alder, hvor der endnu er fire år, til du bliver 18 og dermed voksen. Og din seksualitet er først lige begyndt at udvikle sig. Den har brug for rigtig megen beskyttelse, og derfor er det overordentlig vigtigt, at du passer på din seksualitet.

Den anden risiko er, at din kæreste faktisk bliver en krænker, hvis han har sex med dig. Også selvom det er en gensidig aftale. Derfor skal I hjælpe hinanden. Det lyder til, at det er en ret stor udfordring at undgå at have sex sammen. Og derfor kan der være brug for, at I sammen tager nogle gode forholdsregler. Måske skal I simpelthen beslutte, at I ikke er alene sammen på et værelse eller et andet sted, uden at døren er åben ud til voksne. Jeg ved godt, at det kan lyde sippet og møgirriterende, men det handler som sagt om, at du og din kæreste sørger for at passe på jer selv og på hinanden. Jeg tror jo ikke, din kæreste ønsker, at du bliver krænket, og jeg tror ikke, du ønsker, at din kæreste bliver en krænker. Men disse ting sker altså, hvis I har sex sammen.

Det lyder til, at du er rigtig tryg sammen med din kæreste, og det er jo rigtig, rigtig godt. Derfor er der også grund til, at I passer rigtig godt på hinanden.

Bange for sex første gang

Du spørger, om du skal forvente at du, med den fortid du har, vil være bange for sex første gang. Som nævnt ovenfor tror jeg, at der er gode muligheder for, at du kan få bearbejdet din fortid, så du ikke er bange for sex. Men jeg tænker, at risikoen for at være bange for sex første gang er langt større nu, hvor du ikke er ældre. Derfor skal du give dig selv god tid til at få bearbejdet de krænkelser, du har oplevet, evt. med professionel hjælp. Og du skal give dig selv god tid til, at din seksualitet kan udvikle sig. Vi får mange henvendelser, der viser, det er helt almindeligt, at piger i din alder ikke er parat til sex. Her er et par eksempler, og du kan selv finde flere:
14 år - hvordan ved man at man er klar til sex?
Gider ikke!! Min kæreste ønsker sex, hvad gør jeg?

Du har som person en ufattelig stor værdi. Du har som kvinde en ubegribelig og fantastisk skønhed. Og du har en værdighed og nogle grænser, som er vigtige. Alt det betyder, at du skal passe rigtig godt på dig selv. For det er du værd.

Håber svaret kan hjælpe dig videre i din proces. Pas godt på dig selv.

Kærlig hilsen
Ole Rabjerg