Vil kæreste mon slå op, nu jeg er flyttet lidt langt væk?
Hej, jeg har en kæreste, som jeg er utrolig glad for, men er lidt bange for, om hun vil slå op, da jeg er flyttet lidt lang væk fra hende. Hun skriver næsten aldrig til mig mere eller ringer og når vi endelig skriver sammen, er det bare sådan noget "Hej skat" Og "hvad laver du?"
Er lidt bange for, at hun vil slå op :(
The Cool Dude, 14 år

SVAR:
Kære The Cool Dude
Mange tak for dit spørgsmål til Adam og Eva. Jeg kan virkelig godt forstå, at det må være svært at gå og være bekymret for, om din kæreste slå op med dig.
Jeg vil forsøge at give dig nogle råd med på vejen.
Allerførst vil jeg gerne sige tillykke til dig. Tillykke med at du har fundet en pige, som du er rigtig glad for. Jeg håber, at du og I har haft mulighed for at nyde den tid, hvor forelskelsen bare er fantastisk, og ingenting stikker at være sammen med den anden. Når man er involveret i en andens liv, er risikoen der også for, at man kan blive såret!
Ting tager tid
I dit spørgsmål har du ikke skrevet, hvor lang tid, I har været sammen eller hvor lang tid, det er siden, du er flyttet. Men jeg vil bare gerne sige til dig, at alt nyt kræver tid og tilvænning. At I ikke bor tæt på hinanden længere er noget både du og hun skal vænne jer til.
Sæt ord på, hvad du havde forventet
Når I ikke på samme måde har mulighed for at se hinanden så tit, så er I nødt til at finde andre måder at fortælle hinanden, at I savner hinanden og holder af hinanden.
Jeg kan se din mail, at du forventer, at I holder kontakt ved at ringe sammen og skrive sammen. Jeg kom til at tænke på… Er det noget, din kæreste og du er blevet enige om? Hvis det nu ikke er sagt højt, kan det være, at din kæreste forventer, at I ses, når det er muligt, og at det er derfor, at jeres sms’er ikke er helt, som du gerne ville have.
Jeg tror, I er nødt til at tage en snak næste gang, I ser hinanden, hvor du fortæller hende, hvad du havde regnet med, da du flyttede. Måske finder du ud af, at din kæreste ikke bryder sig om at have et forhold ”over telefonen” eller at hun er usikker på, hvornår hun må ringe – om hun forstyrrer dig, der hvor du er. Så mit råd er, at det er vigtigt, at I får en aftale om, hvordan I kommunikerer fremover.
Bekymringen for at forholdet er ved at gå i stykker
Jeg kan godt forstå, at det er svært at gå med bekymringen om, om din kæreste er ved at slå op med dig. Og igen tror jeg, du er nødt til at sige den bekymring direkte til hende.
Samtidig vil jeg også gerne sige til dig, at kontakt over sms kan være rigtig vanskelig. Hver gang du modtager en sms, hvor din kæreste ikke skriver, hvad du havde forventet, begynder du i stedet at spekulere på, hvorfor hun mon skriver sådan. Det giver dig bare en masse bekymringer og spekulationer.
Hvis I så hinanden eller talte i telefonen, havde du lidt bedre mulighed for at ”aflæse”, om der var noget galt. Derfor: prøv om, du kan øve dig lidt i, at du kun tænker, at din kæreste siger det, som hun skriver. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, men jeg tror, det vil gøre det hele lidt lettere for dig. Når tiden er til det, skal du i stedet spørge hende direkte, for der er for svært at gætte sig til, hvad et andet menneske tænker.
Kære dig – jeg håber, du finder en god måde at være i alt det nye. Jeg vil ønske for dig, at du finder en god vej i alt det med din kæreste.
De bedste hilsener
Susanne
Leksikon
Læs mere her
Er du glad for dig selv?