Vil jeg bløde de første gange, jeg har samleje?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg har lige haft min seksuelle debut med en af mine rigtig gode venner, hvilket gør, at det var en god oplevelse. Jeg begyndte at bløde, mens vi dyrkede sex, og er nu blevet i tvivl, om jeg vil bløde de næste par gange, jeg har sex? Jeg synes, jeg blødte meget, da vi dyrkede sex, men jeg oplevede ingen smerter.

Mit sidste spørgsmål lyder så, om der er nogle ting, man kan gøre for at blive mere elastisk i skeden, så jeg ikke bløder næste gang, jeg dyrker sex med en dreng, da jeg synes, det er “pinligt”, at jeg bløder, når vi dyrker sex.

På forhånd tak.

S, 17 år

SVAR:

Hej S

Når du er jomfru, vil din skedeindgang være mere eller mindre dækket af en tynd og elastisk slimhindefold, som kaldes kønskransen (i gamle dage blev den kaldt jomfruhinden). Den sidder et par centimeter oppe i skeden. Jomfruhinden er forskellig fra pige til pige. Hos nogle er den tykkere og dækker større dele af skedeindgangen, mens den hos andre er tynd og flosset.

Når du har samleje første gang, kan kønskransen få små revner, og hos nogle piger kan det gøre lidt ondt og bløde. Hos enkelte piger bløder det mere, andre bløder slet ikke. Kønskransen er meget elastisk, og det er forskelligt, hvor meget den revner under et samleje. På nogle piger gør den det ikke, på andre vil den revne lidt mere ved hvert samleje. På nogle piger revner den først helt, når de føder et barn. Du kan derfor godt bløde lidt fra skeden de første gange, du har samleje.

Det er naturligt at bløde de første gange

Du skriver, at det er pinligt, hvis du kommer til at bløde næste gang, du har sex. Det er helt naturligt for kroppen og ikke noget, du kan gøre for. Nogle piger forsøger at onanere for at undersøge sig selv og blive mere fortrolige med deres krop. Det er der ikke noget forkert i, hvis det gør dig glad og tryg. Du skal bare huske på, at det er i orden at være uerfaren og nybegynder. Hvis du er sammen med en partner, der elsker dig, og I er trygge ved og fortrolige med hinanden, er der plads og tid til at lære tingene.

Ikke godt at blande sex og venskab

Du skriver, du havde samleje med en rigtig god ven, og at det gjorde det til en god oplevelse. Jeg ser det som lidt problematisk at blande sex og venskab sammen. Jeg tror, at sex hører sammen med kærlighed og er en dybere sammenføring af to mennesker, som har besluttet at dele livet sammen og har forpligtet sig på hinanden. I samlejet deler man noget af det mest intime med hinanden. Jeg tror derfor, at det er rigtig svært at adskille sex og følelser. I ender måske med at såre hinanden og miste et godt venskab.

Du kan læse mere i svaret til en anden i lignende situation: Kan vi være “venner med fordele” uden at få følelser i klemme?

Måske kan du også få noget ud af at læse de her artikler:
Sex og følelser
Værd at vente på
10 gode grunde til at vente med sex

Der er ingen grund til at begynde med sex bare for at have prøvet det. Når du finder den rette, og I er trygge ved hinanden, vil I på et tidspunkt nå dertil, hvor det er naturligt, at I får lyst til at have sex med hinanden. Trygheden i forholdet vil da gøre, at du ikke føler det pinligt, hvis du for eksempel kommer til at bløde. Så vil der være plads til, at det ikke er “perfekt” første gang. (Selvom det stadig kan være lidt nervepirrende).

Andre årsager til blødning efter samleje

Blødning efter samleje kan også skyldes andre ting. Hvis du bliver ved med at bløde efter samleje, kan det også skyldes rifter i skeden. Det kan også være menstruationsblod, hvis det sker lige omkring din menstruation. Nu er det din første partner, så det er ikke muligt, at du har en kønssygdom. Men hvis du har ildelugtende udflåd eller rigeligt udflåd, kan det skyldes en betændelsestilstand ved livmoderhalsen, der gør vævet mere sårbart, og det vil derfor bløde ved berøring, som det sker under samleje. Det vil hyppigst ses som lidt blod i dit udflåd efter et samleje. Jeg tror dog, at din blødning stammer fra din kønskrans. Men hvis du døjer med ildelugtende udflåd, synes jeg, du skal blive undersøgt ved din læge.

Håber det var svar på dit spørgsmål. Pas godt på dig selv.

Kærlig hilsen
Signe