Vil det være dumt at være kærester?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på snart 13... jeg er mega glad for en fyr på 16. Vi kender hinanden, fordi vores forældre havde sommerhus ved siden af hinanden... vi har desværre solgt vores sommerhus, så jeg skriver kun over mobil... men var sammen med ham hele sidste sommerferie...

Er i tvivl over, om jeg skal spørge ham, om vi skal komme sammen men alligevel ikke? Jeg bor i Jylland og han bor på Sjælland...vil det være dumt, at være kærester? Men jeg føler bare noget stort for ham...hjælp, vil I ikke godt hjælpe mig!!!

V.H. T

SVAR:

Hej pige på 13 år

Allerførst vil jeg sige til dig: Velkommen til at stille spørgsmål, som du netop gør. Når et menneske er i tvivl om, hvor vejen går for mig, er det sundt at tage tid til at undersøge det, som driller.

Helt normalt

Jeg har lyst til at fortælle dig, at jeg synes, det er helt normalt at kunne være i tvivl om, hvem jeg gerne vil være kæreste med. Er det nu den rigtige? Er det mig, der skal spørge? Osv.

Er det realistisk?

Nogle gange kan det være fint at spørge sig selv: Er det holdbart, at jeg, der er 13 år, kontakter en fyr på 16 år og spørger, om vi skal komme sammen? Er det realistisk ud fra, at vi bor i henholdsvis Jylland og på Sjælland?

Det er kun dig selv, der kan svare.

At handle på det jeg tror er:

1: realistisk:

Hvis du tror, det er realistisk, kan du spørge dig selv,om det er nu, du har det godt med at handle på det og spørge ham, eller om det vil være fint for dig at have ro på og se, hvordan kontakten udvikler sig. Er det en mulighed, at jeres kendskab til hinanden via jeres forældre undersøges mere, at du giver det lidt mere tid, f.eks. ved at I sms'er og finder ud af, om der er noget at bygge videre på fra begge sider mht. at komme sammen.

2: urealistisk:

Hvis du ikke tror, at det er realistisk, tror jeg, at det er vigtigt, at du er rigtig god ved dig selv ved f.eks. at finde nogle gode og omsorgsfulde ting at sige til dig selv. Her er et par forslag:

  • Det er helt normalt at tage tid til at undersøge, hvem jeg skal være kæreste med.
  • Jeg har fundet ud af, at det er bedst, at jeg ikke spørger ham, om vi skal være kærester. Det vil jeg hjælpe mig selv til at holde fast i.
  • Jeg vil berolige mig selv og sige: Jeg er 13 år, og jeg vil give mig tid og ro til at finde den rigtige kæreste.

At tænke sig om

Jeg har lyst til at fortælle dig, at jeg synes, du lyder til at være en, der tænker dig om, inden du vælger at blive kæreste med en. Det, tror jeg, er en rigtig god ting. Det betyder, at det ikke bare er noget, du tilfældigt gør. På den måde passer du også på dig selv. Jeg ønsker det allerbedste for dig i fremtiden. Også med at finde frem til den rigtige kæreste på det rigtige tidspunkt.

Måske kan du også have glæde af at læse svar til andre her på siden - bl.a. nogen, hvor der også er en vis aldersforskel, ligesom der er hos jer:
In love!! – hvad gør jeg??
14 år og forelsket – skal jeg sige det, og kan han lide mig?
Hvad skal jeg stille op med min forelskelse?

Hav det rigtigt godt.

Rigtig mange hilsner
Hanne Esmarch