Vil det nogensinde lykkes for os at gennemføre et samleje?
Min mand og jeg har været gift i tre år, og vi har endnu ikke kunnet gennemføre et rigtigt samleje. Vi har været hos speciallæge, hvor jeg har fået sådan en metaldildo, som jeg skulle bruge, fordi man mener, jeg har vaginisme.
Jeg har også været hos en fysioterapeut, som lærte mig nogle afspændingsøvelser – det har heller ikke hjulpet.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre – det er et mareridt!
Der skal også lige siges, at jeg har fået fjernet min jomfruhinde hos egen læge.
Nej, jeg er på ingen måder bange eller spænder, når jeg skal til at have samleje med min mand.
Hvad skal jeg gøre? Lykkes det mon nogensinde for mig? Jeg ville rigtig gerne blive gravid ... har overvejet fertilitetsklinik.
Mvh A, 28 år

SVAR:
Kære A
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder, som om du er frustreret over jeres situation, og det forstår jeg godt. I har haft tre udfordrende år – i hvert fald når det handler om sex. Det er godt, I kæmper for et godt sexliv, og så længe I gør det, er jeg overbevist om, det skal nok lykkes for jer at gennemføre et samleje!
Der er mange spørgsmål, jeg gerne ville stille dig for at give et svar, der rammer plet: Har du smerter, når I forsøger at have samleje? Gælder det samme, når du ved lægen og speciallægen får lavet gynækologiske undersøgelser? Har du lyst til sex osv. Men da jeg ikke kan det, bliver mit svar skrevet ud fra mine formodninger, og du må endelig springe noget over, hvis du ikke synes, det passer ind i din situation.
Sex kan både være godt og give frustrationer
De fleste par glæder sig naturligt til, at sex skal blive en del af deres parforhold, ligesom det lyder til, I har gjort. Det er helt naturligt, for jeg tænker, at Gud har givet os sex som en gave i ægteskabet. Sex kan være fantastisk godt, men det kan også give mange frustrationer, hvis det ikke fungerer, sådan som du/I oplever. Nogle kan derfor helt opgive at dele sex for ikke at få endnu en skuffelse.
Jeg er glad for at høre, I har valgt at kæmpe for at få et godt sexliv i stedet for at opgive. Du har sikkert hørt det mange gange før, men jeg vil skrive til dig, at sex kan være så meget andet end lige det, at din mand har udløsning oppe i dig. Sex er også, at I er nøgne sammen, kærtegner hinanden, hjælper hinanden til orgasme osv. Her kan I give jer selv til hinanden, selvom det måske ikke helt er på den måde, I gerne ville, men det kan stadig være til stor nydelse. Giv jer selv tid til at nyde berøring, som ikke skal lede hen mod et samleje, men som bare er for nydelsens skyld.
Vaginisme
Du skriver, at din læge mener, du har vaginisme. Hvad tænker du selv? Jeg kan se, du har været til mange undersøgelser pga. det her, og det viser mig, at du tager dig selv, jeres parforhold og sexlivet seriøst. Det er rigtig godt! Du har også fået forskellige behandlingsmuligheder: metaldildo og afspændingsøvelser. Du beskriver, at det ikke virker – betyder det, at du uden problemer kan indføre dildoen i skeden, eller at det ikke kan lykkes for dig? Hvis det er muligt for dig at have to fingre eller en tampon eller en dildo i skeden, er det et godt tegn på, at du i nogle situationer slapper fint af i skeden.
Vaginisme er speciel på den måde, at vi ikke altid ved, hvad der udløser det. Ofte opleves det ikke som spændinger eller angst, men det er en ubevidst reaktion fra kroppens side, at den beskytter sig ved at spænde op i bækkenbundens muskler. Nogle gange kan det skyldes dårlige seksuelle oplevelser, eller hvis man har lært, at sex er tabubelagt og forbindes med noget forkert eller syndigt. For det meste kender vi dog ikke grunden.
I bogen Bedre sex – og mere af det (Rosenau, Lohse 2014) er der et afsnit om vaginisme med øvelser for at afhjælpe det. Der er desuden rigtig mange gode forslag til afspænding og en indføring i både den kvindelige og den mandlige anatomi. Så hvis I har mod på lidt mere læsning, vil jeg klart anbefale den bog.
Klar til sex
Det er vigtigt, at I fortsætter med at udvikle jeres sexliv, ligesom I er i gang med. Det er en rejse, og for jer går den anderledes end planlagt. Jeg vil gerne give jer nogle helt grundlæggende råd om sex. Noget af det har du sikkert hørt før, men det er vigtigt for at få gode oplevelser med sex.
I må give jer tid til den her proces, som nok skal føre til et samleje på et tidspunkt. Men først er det vigtigt, I lærer hinandens kroppe at kende, lærer jeres egen krops opbygning osv. Måske I allerede har brugt tid på det? Især vil jeg opfordre dig til at få en fornemmelse af musklerne i din bækkenbund. Det er her, dine afspændingsøvelser gerne skulle hjælpe dig til lettere at fornemme, hvordan du giver slip på musklerne, selvom det ikke føles, som om du spænder op. Og så er det en rigtig god idé at bruge glidecreme, hvis det er svært at indføre penis i skeden.
Ønsket om børn
Jeg forstår godt din frustration, som bliver endnu større af, at sex ikke kun er for nydelsens skyld, men at det også gerne skulle føre til, at I bliver forældre på et tidspunkt. Nogle gange kan det lægge endnu større pres på sexlivet og dermed faktisk gøre det sværere, fordi der er så meget på spil. Jeg er dog ikke sikker på, at en fertilitetsklinik er svaret for jer, men det afhænger igen af, hvordan din krop reagerer ved gynækologiske undersøgelser.
I en fertilitetsbehandling vil du blive skannet gennem skeden, og en insemination foregår med instrumenter, der ligner dem fra en gynækologisk undersøgelse. Din læge kan fortælle jer meget mere om, hvordan en fertilitetsbehandling foregår. Selvom det måske lyder frustrerende, tænker jeg, at vejen frem for jer først og fremmest er træning, afspænding og tid.
Jeg håber, I har mod på at fortsætte med at udforske jeres sexliv med den inspiration, I nu har fået. Glem ikke at have det sjovt undervejs, hvis noget driller eller virker kunstigt. Hvis I føler, at I kører fast i det, og det ikke fører nogen steder hen, kan jeg kun opfordre jer til snakke med din læge igen. Du er desuden velkommen til at skrive tilbage – også hvis jeg har ramt helt ved siden af i forhold til din situation og udfordringer.
Med de største ønsker om et rigt sexliv til jer
Anna Kammersgaard