Vi kyssede, men hun har en kæreste - hvad skal jeg gøre?
Hej brevkasse
Jeg er blevet forelsket i en pige, som jeg har kendt omkring ½ år.
Jeg har mødt hende på arbejde, hvor vi har snakket rigtig godt sammen over en længere periode.
Til en personalefest fornylig kyssede hun mig, og vi kyssede mere eller mindre hele aftenen.
Vi hygger os stadig rigtig godt sammen, men i går sagde hun så, at hun har en kæreste.
Men jeg ved ikke rigtigt, om hun siger det, fordi det passer, eller om det bare er, fordi hun kun vil være venner.
Det gør mig rigtig ked af det og nok mest af alt RIGTIG SUR, da jeg har været i et forhold, hvor min kæreste var mig utro for nogle år siden. Så i mine øjne er det bare noget, man bare ikke gør.
og jeg vil helst ikke have noget af gøre med sådan nogle personer.
Men hvis det bare er, fordi hun kun vil være venner, så vil jeg selvfølgelig blive ked af, at hun ikke bare siger det til mig, men jeg ville kunne leve med bare at være venner.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre. Jeg vil helst ikke sige farvel til et godt venskab, men jeg vil bare heller ikke kunne leve med tanken om, at hun har en kæreste og så har kysset mig ved siden af.
Mvh. den splittede fyr, 25 år

SVAR:
Kære splittede fyr
Det er nogle gode tanker, du gør dig. Vi kan godt forstå, du bliver påvirket, når den, du er forelsket i, pludselig siger, hun allerede har en kæreste, selvom hun har givet udtryk for noget andet. Det må være hårdt og svært. Også fordi du netop selv har prøvet at være i et forhold, hvor din kæreste var dig utro. At du ikke har lyst til at gøre det samme ved en anden viser, at du tænker gode tanker om et forhold.
Tal med hende
Vi synes, du skal tage en snak med hende. Du skal gå ind i samtalen med tro på, at det hun siger er rigtigt, altså at hun har en kæreste. Sig, at du ikke ønsker et forhold til en, som allerede har en kæreste. Dermed viser du hende, hvem du er: En som ønsker rene linjer; at du mener, man skal være tro mod den, man er kæreste med, og du er én, man kan regne med. Derfor må konsekvensen også være, at du bagefter skal trække dig fra hende.
Ærlighed og sandhed
Desværre kan udfaldet blive, at du mister en god ven. Og det gør ondt og er ikke det nemme valg. Du skal opføre dig på den gode måde, så vil hun se, hvem du er, og så må hun forholde sig til det. Et godt forhold – både som kærester og som venner – bygger på, at man fortæller hinanden sandheden, selvom det ikke altid er det letteste.
Enten har hun en kæreste, og så har du gjort det rigtige ved at trække dig. Ellers sagde hun det om en kæreste, fordi hun kun ønskede at være venner. Hvis det sidste er virkeligheden, giver du hende mulighed for ærligt at fortælle, hvorfor hun sagde og gjorde, som hun gjorde. Og så beholder du forhåbentlig en god ven. Når du har taget snakken med hende og fortalt, hvordan du har det med utroskab, og hvad der er sket mellem jer, må initiativet bagefter ligge på hende.
Det handler meget om kommunikation, ærlighed og tillid. Måske kan du derfor få noget ud af at læse artiklerne
Få mere ud af dine vennesamtaler
Konflikter i parforholdet
Den nødvendige tilgivelse
Håber du kan bruge vores svar til noget.
Kærlig hilsen
Maria og Stefan